(Bilde: Colourbox.com)

Lærerne gjør matte kjedelig

  • Karriere

– Matematikktimene oppleves som monotone. De mangler variasjon når det gjelder oppgaver, organisering og intensitet i arbeidet, sier Ole Kristian Bergem til Aftenposten. Han er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo.

Med spionkamera

ILS installerte tre spionkameraer i klasserommene for å følge undervisningen på nært hold i tre uker, og gjennomførte dybdeintervjuer med elever og lærere. Både undervisningsopplegg, elevarbeider og lekser ble gransket, og målet var å sjekke om de svake resultatene fra TIMSS 2003 og PISA 2000 og 2003 harmoniserte med det som foregår i norske klasserom.

Resultatet bekreftet sammenhengen:

– Resultatene bekrefter hverandre. Undervisningen ble ikke satt inn i en sammenheng og det som hadde foregått i timen ble sjelden oppsummert, sier Bergem til avisen.

Inkompetente lærere

Forskerne sier det er svært liten variasjon i måten lærerne underviser på. Elevene bruker mye tid på å sitte med oppgaveløsning på egen hånd og krysser av på arbeidsplassen etter hvert som de gjør oppgavene. I studietimer opplever elevene ofte at "feil" lærer er til stede, at gymlæreren trår til med matematikkoppgaver.

92 prosent av norske lærere som underviser i matematikk på 8. trinn mangler faglig fordypning i matematikk, mens 64 prosent av matematikklærerne internasjonalt har slik kompetanse.