Ladbar Volvo-SUV med 350 hk

Volvo skal i november starte serieproduksjon og salg av den ladbare hybriden V60 plug-in.

Til årets bilmesse i Detroit, som starter i neste uke, har Volvo anvendt samme teknologi i en mer høyreist XC60.

T8

I hybridisert versjon er XC60 plug-in en kraftplugg som yter hele 350 hestekrefter (257 kW).

Derfor har den også fått emblemet «T8» på bakluka – ifølge Volvo selv for å understreke at hybriden har ytelser som hittil har vært forbeholdt biler med åttesylindrede motorer under panseret.

XC60 plug-in har fått en av Volvos bensinmotorer fra den nye motorfamilien VEA (Volvo Engine Architecture) – en firesylindret, turboladet toliter som yter 280 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 380 Nm.

Færre sylindre

– Det er på tide å slutte å telle sylindre. Fokus på firesylindrede motorer er den mest effektive måten å kjapt redusere CO2-utslipp og drivstofforbruk uten å gå på kompromiss med kundenes forventninger til kjøreglede og prestasjoner, sier forskning- og utviklingssjef Peter Mertens i Volvo PV i en pressemelding .

Han påpeker at konseptbilen demonstrerer at de kommende firesylindrede motorene vil ha like gode ytelser som dagens seksere.

Volvo varsler at det også vil komme tresylindrede motorer i VEA-familien.

Ny automatkasse

Som i V60 plug-in har XC60 plug-in det Volvo kaller elektrisk firehjulsdrift. Det konvensjonelle firehjulsdriftsystemets mekaniske kraftoverføring er erstattet av en styringsenhet som fordeler kraften fra dieselmotoren på framhjulene og elmotoren på bakhjulene.

Konseptet har også Volvos nyutviklede åttetrinns automatgirkasse.

V60-hybriden er utstyrt med en 2,4-liter D5-turbodiesel som yter 160 kW (215 hk) med et dreiemoment på 440 Nm. Den skal settes i serieproduksjon i november, og det skal lages tusen eksemplarer i år.

Les også: Elektrisk firehjulsdrift i Volvos dieselhybrid

45 km på strøm

Batteripakken er også den samme, et 12 kWh litiumionebatteri plassert i bagasjerommet.

Det gir strøm til en elmotor som yter 52 kW/200 Nm og sørger for at XC60 plug-in har en helelektrisk rekkevidde på 45 kilometer (NEDC).

I hybridmodus har Volvoen et oppgitt forbruk på 2,3 l/100 km som tilsvarer et CO2-utslipp på 53 g/km.

0–100 km/t: 6,1 s

Volvo opplyser at bensinmotoren i hybridkonseptet har en integrert startmotor og generator (ISG) koblet til veivakselen som har kapasitet til å bidra med 34 kW under akselerasjon.

XC60-hybriden skal være i stand til å nå 100 kilometer i timen fra stillstand på kun 6,1 sekunder.

Volvo og Siemens i elbilsamarbeid

Skryter av krasjtestet elbil