Konsernsjef Jan Arve Haugen ser at det er helt nødvendig å redusere kostnader for å hamle opp med Asia-verftene. (Bilde: Tore Stensvold)

KVÆRNER

Kværner skal kutte 15 prosent av kostnadene

Målet er å kapre kontrakter som ellers går til Asia.

  • Industri

- Vi har lenge sagt at vi har som målsetting å vinne prosjekter for Johan Sverdrup-utbyggingen, og vi er allerede i gang med å sørge for at vi er godt posisjonerte når utbyggingen skal starte, sier konsernsjef Jan Arve Haugen til TU.

Kværner la i dag fram kvartalsresultater og foreløpig resultat for 2013.

Ordrereserven ved inngangen til 2014 var 22809 millioner kroner. Det er over 2 milliarder høyere enn for ett år siden. Ordreinngangen i fjerde kvartal var på 1925 millioner kroner.

Les også: Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske

15 prosent ned

Nå handler alt om å se framover.

Johan Sverdrup ligger der som et viktig mål, men et stykke fram i tid. For Kværner Verdal er tidsskjemaet for sakte. Noe må gjøres før Johan Sverdrup-understell skal bygges.

Som TU skrev i går, er konseptet godt egnet for norske leverandører. Det bekrefter Haugen også.

- Det er hyggelig å se at prosessen med å velge konsept går fremover og at partnerne er enige om hvordan de vil bygge ut feltet i første fase. Selv om endelig beslutning gjenstår, så bekrefter planene at det blir en utbygging med flere stålunderstell og flere plattformdekk. Det vil gi positive prosjektmuligheter for oss, sier Haugen til TU.

Konkraft-rapporten som ble lagt fram i fjor høst, skisserte flere effektiviseringsmuligheter i norsk leverandørindustri og påpekte andre tiltak operatører og leverandører kan gjøre i fellesskap for å sikre bedre konkurranseevne.

For Kværners del skal det medføre 15 prosent lavere kostnader.

Les også: Spar-plattform kobles opp ved Stord

Hovedprioriteringer

Kværner fortsetter å prioritere en effektiv gjennomføring av pågående prosjekter og posisjonering mot nye prosjekter.

- Vi står fast ved våre hovedprioriteringer. Disse består av å gjennomføre og levere pågående prosjekter i henhold til planer og kundenes spesifikasjoner.  Vi har en sterk ordrebok for selskapet, unntatt for Jacket-virksomheten. Vi gjennomfører nå en vurdering av ulike muligheter for verftet på Verdal og vi må konkludere på dette arbeidet snarest, sier Haugan.

Kværner varslet allerede i februar 2012 om iverksettelsen av et omfattende forbedringsarbeid der industrialisering av modellene for prosjektgjennomføring er en nøkkelfaktor for å redusere kostnadene og for å øke produktiviteten.

Kværners mål er at forbedringene som er iverksatt vil redusere kostnader med 15 prosent.

- Det gleder oss at alle aktørene i denne industrien er enige om viktigheten av forbedringer og industrialisering, sier Jan Arve Haugan.

Les også: Norske verft taper tre av fire kontrakter

Resultatet

Driftsinntektene for fjerde kvartal 2013 ble på 3939 millioner kroner, opp fra 2669 millioner kroner i siste kvartal 2012.

Resultatet før skatt, renter, av- og nedskrivninger (EBITDA) i fjerde kvartal 2013 ble 180 millioner kroner, noe som ga en EBITDA margin på 4,6 prosent. Dette representerer en økning fra fjerde kvartal 2012, da EBITDA var 118 millioner og EBITDA-marginen var på 4,4 prosent.

Driftsinntektene for hele året ble 12 960 millioner kroner, en betydelig vekst fra 2012 da de konsoliderte driftsinntektene endte på 8 867 millioner kroner. EBITDA for 2013 endte på 636 millioner kroner, en oppgang fra en EBITDA på 417 millioner kroner i 2012. Dette ga en EBITDA-margin på 4,9 prosent for 2013, sammenliknet med en EBITDA på 4,7 prosent i 2012.

Les også:

– Beslutninger i enkeltselskaper kan ramme hele nasjonens kompetanse  

Her har maritim næring mer enn triplet omsetningen på 10 år

Kværner har fått Nord-Europas største kran