SE VIDEO: Slik bruker Johannes Lunde Hatfield ved Norges Musikkhøgskole konsertsimulator for å hanskes med prestasjonsnervene. (Foto/video: Eirik Helland Urke)

NORGES MUSIKKHØYSKOLE

Kurerer sceneskrekk med VR-simulator

Musikkhøgskolen trener med kunstig publikum.

En musiker kan øve i mangfoldige timer på musikken som skal framføres for et større publikum. Notearkene kan gi en ganske presis oppskrift å forholde seg til underveis. Men det er ikke alltid like enkelt å øve på spenningen, usikkerheten og nervøsiteten som oppstår idet man tar skrittene fra bakrommet og inn på den store scenen.

Dette er problemet Norges Musikkhøgskole nå forsøker å løse, i samarbeid med Pointmedia i Oslo. Ved hjelp av en virtuell konsertsimulator skal studentene få føle og etter hvert mestre utfordringene ved å gå inn og spille på en stor scene. 

Målet er å redusere prestasjonsnervene og skape øvingsforhold som ligner mest mulig på virkeligheten. 

Se videoreportasjen øverst i artikkelen.

Kunstig publikum

ØVER: Konsertsimulatoren kan brukes på en rekke ulike instrumenter. Foto: Guro Johansen, Norges Musikkhøgskole

Et viktig moment i konsertsimulatoren er det virtuelle publikumet, som er styrt av kunstig intelligens. Det kan skape uventede situasjoner underveis, som at en mobiltelefon ringer, noen får hosteanfall eller at publikum framstår uengasjerte - eller tvert imot entusiastiske. Oppførselen kan smitte fra person til person, slik at for eksempel applaus sprer seg i forsamlingen. Publikum vil alltid se ut og oppføre seg annerledes for hver gang simuleringen gjennomføres.

– Å komme rett fra øvingsrommet til en konsertscene kan ofte oppleves som en stor påkjenning for studentene. Dette gir en veldig realistisk trening på disse situasjonene, sier Johannes Hatfield ved Norges Musikkhøgskole.

Simulatoren kan også monitoreres og overstyres underveis, ved å legge inn ulike elementer manuelt. Dermed kan utfordringene og vanskelighetsgraden tilpasses hver enkelt student.

Realistisk lyd

Simulatoren som er satt opp ved Musikkhøgskolen har lagt inn realistisk publikumslyd i 360-grader, som spiller sammen med de visuelle inntrykkene og hendelsene underveis.

Pointmedia og Oslo Musikkhøgskole samarbeider nå for å utvikle og selge løsningen for nye markeder, både nasjonalt og internasjonalt. Prinsippet kan videreføres til en rekke ulike publikumssituasjoner, også utenfor musikkens verden.

Digitaliseringsminister Nikolai Astrup fikk prøve simulatoren, riktignok uten cello, da han besøkte Pointmedia i Oslo for å lære mer om VR- og AR-løsninger. 

IMPONERT: Digitaliseringsminister Nikolai Astrup fikk prøve konsertsimulatoren i Pointmedias lokaler i Oslo. Foto: Eirik Helland Urke

Se videoreportasjen øverst i artikkelen.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå