Drift og vedlikehold

Kun to firmaer vil vedlikeholde bruer og fergekaier i sør-Norge i fem år

Og Mesta er billigst - med god margin.

Hardangerbrua er blant bruene som inngår i denne kontrakten.
Hardangerbrua er blant bruene som inngår i denne kontrakten. Foto: Jarle Skoglund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
19. okt. 2020 - 06:06

Vegvesenet har nylig lyst ut denne kontrakten, som heter 9381 Driftskontrakt ferjekaier sør for Stad 2021-2026.

To entreprenører hadde gitt tilbud ved fristens utløp:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta 19.769.316
BMO Entreprenør 28.711.000

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Her inngår det nesten bare kontroll og ettersyn, dels av diverse egenskaper og tilstander ved bruene.

Fergekaiene har forskjellig status, noen er beredskapskaier og noen er liggekaier for fergene, og for alle kaiene dreier det seg vesentlig om ettersyn av elektrisk, hydraulisk og mekanisk utstyr.

Oppdraget omfatter formelt drift og vedlikehold av bruer og fergekaier i disse fylkene:

  • Viken
  • Vestfold og Telemark
  • Rogaland
  • Vestland

Her finner du en oversikt over hvilke bruer og fergekaier det gjelder

Både Norge og Sverige deltar i årets Steadfast Noon-øvelse. Bildet viser et norsk F-35 som flyr sammen med svenske JAS Gripen og et amerikansk B-52 under en tidligere øvelse.
Les også:

Norge deltar i kjernevåpenøvelse

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.