DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Kun ett firma ga pris på den nye driftskontrakten i Longyearbyen

Skal drifte rundt 50 kilometer vei i fem år for 8,5 millioner kroner.

Veiene har lett for å sprekke opp i Longyearbyen. Men bildet er tatt i 2016, og akkurat denne strekningen kan godt være utbedret siden den gang.
Veiene har lett for å sprekke opp i Longyearbyen. Men bildet er tatt i 2016, og akkurat denne strekningen kan godt være utbedret siden den gang. Foto: Bjørn Olav Amundsen
11. feb. 2020 - 09:38

Longyearbyen lokalstyre har ansvaret for blant annet driften av det offentlige veinettet i byen.

I november 2019 lyste lokalstyret ut ny, femårig driftskontrakt for veier, torg og plasser. Kontrakten omfatter også sikring og forebygging av elv og elveløp.

Kontrakten omfatter både sommer- og vintervedlikehold, og de viktigste veiene er disse:

  • Longyearbyen sentrum: Totalt cirka 17,5 kilometer asfaltert vei og rundt 3,5 kilometer grusveier
  • Veien til flyplassen: Cirka tre kilometer asfaltert vei.
  • Veien til Gruve 7: Totalt rundt 12 kilometer med grusvei og 1,2 kilometer med
    asfalt.

I tillegg kommer et titalls kilometer med vei som har varierende prioritet.

Ved fristens utløp var LNS Spitsbergen eneste firma som hadde gitt tilbud. Summen var på 8.522.088 kroner eks. mva.

Etter kontrollregning og evaluering har Lokalstyret nå signert kontrakt med LNS Spitsbergen på temmelig nøyaktig 8,5 millioner kroner.

LNS fortsetter dermed med en kontrakt de har hatt i en rekke år.

Kontrakten starter i september i år, og varer ut august 2025. Det er mulighet for opsjon på to år etter det.

– Massene er både forurensende og verneverdige, sier prosjektleder Marianne Kvennås i Direktoratet for mineralforvaltning.
Les også

Over 130 tonn tungmetaller renner ut i elva hvert år – nå kan det bli en ressurs

En del feiing og støvdemping

Mange av hovedoppdragene som inngår i kontrakten:

  • Grave frem stikkrenner der det er behov for det om våren ved snøsmelting
  • Feiing av alle asfalterte veier, torg og plasser hver vår og for øvrig etter behov utover sommersesongen
  • Lappe slaghull i asfalt og grusdekker, høvle, gruse og utføre støvreduserende tiltak på grusveiene
  • Renske, spyle og vedlikeholde stikkrenner, sluk og overvannskummer
  • Skifte ut, og legge ned nye sluk, kummer og stikkrenner der det er behov for det
  • Vedlikeholde, rette opp og om nødvendig skifte ut skilt, rekkverk, gatelysstolper, bommer, sperrer osv.
  • Anskaffe, sette ut og vedlikeholde brøytestikker for hele veinettet, samt merke stakekummer, enkelte viktige stikkrenner osv. med brøytestikker
  • Brøyting, snørydding og bortkjøring av snø for veier, torg, snuplasser og parkeringsplasser
  • Strøing av veier, torg, snuplasser og parkeringsplasser
  • Dosing av Vannledningsdalen samt sikring av veikryssing ved Todalselva og Bolterelva
Brøytekantene ved Storfonni på Sognefjellet den 20. mai 2020. I bakgrunnen fjellmassivet Smørstadtindane.
Les også

Åpnet Nord-Europas høyeste bilvei: – Dette er livet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.