STRENGERE: Varmepumper inneholder i likhet med alle andre kjøleanlegg HFK-gass. Nå blir det stilt nye krav til alle som håndterer anlegg med HFK-gass, PFK-gass og SF6-gass gjennom EU-forordningen som trer i kraft i juli. (Bilde: Jörgen Skjelsbæk)

Krever kontroll av alle varmepumper

Får kjølebransjen det som de vil, kan alle husholdninger som har installert varmepumper måtte sørge for årlig lekkasjekontroll av anlegget.

  • Kraft

F-gassforordningen

  • F-gassforordningen (EU forordning No 842/2006) trådte i kraft i Norge 6. mai 2010 gjennom produktforskriften.
  • Gassene som dekkes av forordningen samles under betegnelse klimagassene hydrofluorkarboner (HFK), perfluorkarboner (PFK) og svovelheksafluorid (SF6).
  • Fra juli må alle som håndterer klimagassene gjennom en godkjenningsprosess.
  • Det blir stilt krav til inspeksjoner som øker i antall med fyllingsmengden av gassene på anleggene.
  • Storkiosker, bensinstasjoner, dagligvarebutikker, bønder, kontorbygg, skoler, sykehus, samt alle som driver næringsmiddelproduksjon er eksempler på næringsvirksomhet som vil måtte forholde seg til årlig lekkasjetesting.
  • Isovator skal samarbeide med VKE, Brannteknisk forening og bilaktørene ABL, BIL og NBF om oppfølging og gjennomføring av sertifiseringsarbeidet.

Nær 20 000 fagfolk må sertifiseres, og alle større beholdere som inneholder visse klimagasser må inspiseres jevnlig når en EU-forordning trer i kraft til sommeren.

Mens nordmenn i flere år har fått offentlig støtte til å kjøpe flere varmepumpeløsninger, kommer det nå EU-krav som kan gjøre det mer krevende for bedrifter og husholdninger å ha varmepumpeanlegget i drift.

Les også:

Pålagt kontroll

En ny EU-forordning som skal sikre kontroll med visse fluorholdige klimagasser, innfører krav om at alle stasjonære kjøleanlegg, luftkjølingsutstyr, varmepumper og brannvernsutstyr med mer enn 3 kilo HFK-gass, må gjennomgå jevnlig kontroll.

EU-forordningen omfatter også kompetansekrav til alle som håndterer klimaanlegg i biler. Formålet er å forhindre at det ikke oppstår lekkasje av klimagasser.

Les også: Varmepumper øker maksforbruket

Flere omfattes

Svært få varmepumpeanlegg har en fyllingsgrad på 3 kilo HFK-gass i dag. Det gjelder også såkalte væske/vann-varmepumper, og pumper med flere innedeler. Til sommeren skal EU-reglene revideres, og det er ventet at den nedre grensen for når kontrollkravet inntrer, senkes.

– Til sommeren vil EU trolig diskutere om kravene skal tre i kraft for anlegg ned mot 0,5 kilo. Blir denne grensen vedtatt må langt flere anlegg gjennomgå lekkasjekontroll, sier daglig leder Lisbeth Solgaard i Isovator, som skal lede arbeidet med å implementere det nye regelverket i berørte bransjer.

Les også: Toshiba best i varmepumpetest

Eiers ansvar

Konsekvensen kan være at samtlige boliger med varmepumper må kontrolleres av godkjent kontrollør hvert år.

Det vil i så fall være eiers ansvar å påse at kontrollene blir gjennomført. Det koster rundt 2–4000 kroner å få utført service på varmepumpeanlegg i dag, ut ifra hvor langt firmaet må reise.

AREA, høringsinstansen for EU i alle saker som berører kuldebransjen, har i sin høringsuttalelse gått inn for å senke den nedre mengdegrensen til bare 100 gram HFK-gass, med unntak for kjølemedier i husholdningene.

Les også: Sprengkulde ga oljeboom

Unntak for kjøleskapet

– Det er forventet at mengdegrensen går ned. Kommer grensen helt ned i 100 gram, blir alt omfattet. Da er det bare kjøleskapet og fryseboksen som slipper unna, sier bransjeleder for kulde, Stig Rath i Foreningen for ventilasjon, kulde og energi (VKE).

EU-forordningen får også store konsekvenser for snaut 20 000 ansatte som jobber i bransjer som håndterer klimagassene.

COWBOY-LUKING: Sertifiseringsordningen vil slå beina under cowboyvirksomhet i bransjene, sier daglig leder i Isovator AS, Lisbeth Solgaard (i bakgrunnen). Foran sitter Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, som ønsker F-gassforordningen velkommen. Jannicke Nilsen

Alle må sertifiseres

Rundt 3500 ansatte som jobber med ventilasjon, kjøle- og klimaanlegg, må gjennomgå en sertifiseringsprosess.

Hele 15 000 ansatte innen bilbransjen må få utstedt et kompetansebevis før de får lov til å montere eller håndtere kjøleanlegg i biler.

– Dette innebærer store kostnader for bransjen, sier Rath i VKE.

I forrige uke valgte Klif Stiftelsen Returgass' datterselskap Isovator AS til jobben med å sørge for at alle som jobber med de fluorholdige klimagassene er godt nok skolert.

Les også: Varmepumpekrig til Forbrukerombudet

– Cowboyvirksomhet

– Dette skal bli en god sertifiseringsordning, og slå beina under det vi betegner som cowboyvirksomhet i bransjene, sier daglig leder Lisbeth Solgaard.

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening ønsker også F-gassforordningen velkommen.

– Nå slipper vi at noen starter et rent aircondition-verksted for biler uten den riktige kompetansen. Det ser vi tilfeller av i dag, sier Lillemork.

Klimakommisjonen: Fossil energi blir dyrere