BYGG

Varmepumpekrig til Forbrukerombudet

INDIGNERT: Produktsjef Morten Solemsen og administrerende direktør Daniel Kristensen hos ABK er indignert over det de oppfatter som en markedsføring som lurer forbrukerne. De frykter at det vil ramme hele bransjen.
INDIGNERT: Produktsjef Morten Solemsen og administrerende direktør Daniel Kristensen hos ABK er indignert over det de oppfatter som en markedsføring som lurer forbrukerne. De frykter at det vil ramme hele bransjen. Bilde: Joachim Seehusen
Joachim Seehusen
21. okt. 2010 - 13:07

To av de største leverandørene av luft til luft varmepumper for privatmarkedet, Toshiba og Mitsubishi, har altså røket i tottene på hverandre.

Firmaet ABK, som importerer Toshiba-varmepumper, har levert flere klager på konkurrenten MIBA AS som leverer Mitsubishi. For den første klagen, som ble levert Næringslivets Konkurranseutvalg i september, fikk ABK full støtte av et enstemmig råd.

Den neste klagen er fortsatt til behandling. I forrige uke sendte ABK en klage til Forbrukerombudet og ba dem ta affære.



PRESISERING:

Det finnes to forskjellige og helt uavhengige produsenter av vrmepumper med navnet Mitsubishi. Den ene er Mitsubishi Electric, som denne artikkelen handler om. Den andre er Mitsubishi Heavy Industires som også leverer mindre varmepumper til forbrukermarkedet.

De to bedriftene skilte lag allerede i 1923, og navnelikheten kan føre til misforståelser. Varmepumper fra Mitsubishi Heavy Industries markedsføres i Norge av Schløsser Møller Kulde AS. TU presiserer at ingen av klagene i vår artikkel beskriver gjelder dette firmaet. JS



Kreativ bruk av tester

Daniel Kristensen, administrerende direktør i ABK, reagerer sterkt på at konkurrenten i annonser med teksten «Sparer mest kWt» og «Testvinner hos Dine penger 2010» forleder forbrukerne til å tro at varmepumpen fra Mitsubishi vant testen.

– Men de vant ikke testen. De vant en av seks deltester og det var en annen varmepumpe som ble kåret til testens vinner.

I denne klagen har Kristensen fått fullt medhold av et enstemmig konkurranseutvalg som i sin kjennelse skriver: «Utvalget har ikke vært i tvil om at dette gir et inntrykk av at Dine Penger og VG, eller i alle fall tester som er gjengitt her, har kåret innklagedes varmepumpe til å være testvinner og til å være den varmepumpen som sparer mest energi generelt i forhold til konkurrentene. Utvalget har heller ikke vært i tvil om at dette er en villedende gjengivelse av resultatet fra de testene som er gjengitt i de nevnte publikasjonene.»

Likevel fortsetter MIBA å bruke de samme påstandene og materiell som allerede er trykket blir fortsatt brukt.

Fører publikum bak lyset

Kristensen reagerer også på at MIBA bruker grafer over effekt der det er gjengitt maksimal effekt for Mitsubishis varmepumpe, mens det for andre varmepumper er gjengitt normalverdier, som er et snitt over tid.

Selskapet bruker den samme praksisen på egne nettsider der det heter at varmepumpen FD-Heat Kirigamine leverer like mye varme ved -15 som ved +7 nominelt.

– Dette er å lure kundene, de færreste vil ha kompetanse til å skjønne forskjellen mellom maks effekt og nominell effekt, sier Kristensen.

Han får full støtte av konkurrenten Erik Dahl som er daglig leder i Friganor, importør av Daiken varmepumper.

– Det er fysisk umulig å få til det de hevder. Jeg kaller dette spekulativ markedsføring. Det er å føre publikum bak lyset. Det er helt håpløst, sier Dahl.

Avviser kritikken

Markedssjef Einar Smidesang hos MIBA avviser kritikken. I en e-post skriver han: "I vår markedsføring har vi forsøkt etter beste evne å være faktabaserte og ryddige, og når det kommer til saken rundt «sparer mest kWt» logoen så er vi fortsatt overrasket over at en så spesifikk henvisning ikke godtas av Næringslivets konkurranseutvalg".

Vi har valgt å ikke bruke dette i vår markedsføring videre, da vi ser at ABK har store problemer med å takle at vi presiserer dette.

– Vi har bedt våre forhandlere slutte å benytte det salgsmateriellet med de formuleringene selv om vi er uenige i kjennelsen fra konkurranseutvalget. Men vi kan ikke garantere at alle forhandlere følger dette, sier Smidesang.

Lover for mye

Kritikken mot påstanden om at Mitsubishipumpen skal levere like mye varme ved -15 som ved +7 avviser han også.

– Det viser den svenske testen, den leverer 3,2 kW både ved -15 og ved +7, fastholder Smidesang. Teknisk Ukeblad gjentar spørsmålet, og svaret er krystallklart og ikke til å misforstå.

Men det stemmer ikke med hva som står på Energimyndighetens nettsider. Der går det frem at med en innetemperatur på +20 så yter modellen MUZ-FD35VABH 6,6 kW ved en utetemperatur på +7, dette synker til 5,6 kW ved +2 grader, 5,2 kW ved -7 grader og 4,3 kW ved -15 grader.

Alle disse verdiene forutsetter at pumpen går med 100 prosent kompressoreffekt. Med 50 prosent kompressoreffekt blir ytelsen redusert til 3,2 og 2,8 kW ved *+7 og +2 grader. Ved lavere temperatur er det ikke oppgitt noen verdier.

Også COP-verdiene endrer seg. COP-verdiene sier noe om forholdet mellom hvor mye strøm varmepumpen bruker og hvor mye varme den produserer. En COP-verdi på 2 betyr at varmepumpen leverer dobbelt så mye varme som strømforbruket som skal til for å lage denne varmen.

COP-verdiene til den samme pumpen faller fra 3,0 til 2,6 til 2,3 og sist til 2,1 ved de samme temperaturintervallene.

Rammer bransjen

– Dette rammer forbrukerne og det rammer hele bransjen. Varmepumper er et komplisert produkt og det er forholdsvis nytt på markedet. Mange kunder vet ikke hva de skal etterspørre. Denne typen markedsføring vil bidra til å svekke tilliten og det rammer alle. Et annet forhold er at når MIBA holder på slik kan det lokke mindre seriøse leverandører til å love mer enn de kan holde, sier Kristensen.

Han vet ikke hvor raskt Forbrukerrådet får behandlet klagen, men åpner for å trekke tvisten inn i rettssystemet om MIBA ikke endrer markedsføringen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.