Strømbruddet ved Hydro Sunndal i november varte bare i 12 minutter, og aluminiumscellene ble ikke ødelagt slik de ble i Qatalum. (Foto: Hydro) (Bilde: Hydro)

HYDRO VS STATNETT

Krever erstatning for 12 minutters strømbrudd

Hydro anklager Statnett for kontraktsbrudd.

I 12 minutter ble Hydros anlegg ved Sunndal rammet av et strømutfall 13. november i fjor. Hele 580 MW falt ut. Strømbruddet var ikke varslet, og førte til at store deler av anlegget ble mørklagt og stanset opp, skriver Hydro i et brev til Statnett som Teknisk Ukeblad har sett.

Det tok ifølge Hydro mer enn 12 minutter før anlegget var tilbake i normal drift.

Ifølge Statnetts rapport, som Hydro gjengir i brevet, skyldtes utfallet at en av Statnetts to 420/132 kV-transformatorer ved Viklandet hadde satt temperaturgrensen 20 grader for lavt, slik at transformatoren falt ut. Det ga overlast i den andre transformatoren, slik at denne også falt ut og Hydros anlegg ble mørklagt.

Les også: En feil her vil true hele Nordens strømforsyning

– Uaktsomt

Siden avbruddet ikke var forhåndsvarslet, må det ifølge Hydro anses som kontraktsbrudd. Selskapet mener den feilaktige innstillingen må anses som “uaktsom”.

Ved langvarige strømbrudd, på for eksempel noen timer, vil temperaturen synke så mye at den flytende aluminiumen størkner i cellene, slik det Har funnet Qatar-feilen i Qatar i 2010. Det innebærer store økonomiske tap.

“Skadepotensialet ved avbrudd til Hydros anlegg ved Sunndal er omfattende og bare det forhold at forsyningen her ble gjenopprettet så vidt raskt, forhindret et vesentlig større økonomisk tap”, skriver Hydro.

Les også: Du risikerer å betale for svensk vind

Taus om beløp

Informasjonssjef Erik Brynhildsbakken i Hydro ønsker ikke å si hvor stort tap hendelsen påførte Hydro og hvor mye selskapet krever i erstatning av Statnett, utover å betegne tapet som “begrenset”.

Han sier hendelsen 13. november var alvorlig, selv om de driftsmessige konsekvensene var begrensede siden det ikke tok mer enn 12 minutter før kraftforsyningen var tilbake.

– Vi opplevde imidlertid også enkelte utfordringer i oppstarten etter utfallet, noe som førte til at det tok noe mer tid før driften var normalisert, sier han til Teknisk Ukeblad.

Det viktigste for Hydro er ifølge Brynhhildsbakken at hendelsen blir gjennomgått slik at forsyningssikkerheten på verket blir best mulig og at lignende hendelser unngås i framtiden.

Les også: Her henger 1,5 meter is rundt en tynn kraftledning

Analyserer hendelsen

Statnett ønsker ikke å si om de erkjenner ansvar for hendelsen og om de vil betale erstatning til Hydro.

– Vi er i dialog med Hydro om saken, og ønsker ikke å kommentere den før vi har kommet frem til en enighet med Hydro. Vi analyserer hendelsen, og vil ta stilling til Hydros krav når vi har full oversikt, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Les også: Høyspentmast havarerte i vinden