Vegvesenet skal etablere en rammeavtale for kontroll av bruer og andre bærende konstruksjoner. Inntil 14 leverandører kan bli med i denne avtalen, som skal vare fra i to år fra 1. mars 2021. I tillegg er det opsjon på ytterligere 1+1 år.
Avtalen skal «sikre en god enhetslig teknisk standard for konstruksjoner i riks- og fylkesvegnettet med hensyn til sikkerhet, funksjonalitet samt fremtidig drift og vedlikehold.»
Dessuten skal kontrollene sikre at prosjekteringsmaterialet for konstruksjonene er utarbeidet i henhold til gjeldende håndbøker og standarder.
Hele rammeavtalen har et anslått totalomfang på mellom 120 og 180 millioner kroner for de fire årene som er aktuelle.
Rammeavtalen gjelder kontroll for godkjenning av bruer fordelt på tre deloppdrag, og konsulentene kunne gi tilbud på en eller flere av oppdragene.
Nå har fristen gått ut, og i alt 13 konsulentfirmaer har meldt seg på et eller flere av de tre deloppdragene.

Ser kraftig vekst i utkantkommuner etter at de fikk laksevei
Betongbruer og andre konstruksjoner
Disse 12 leverandørene vil kontrollere betongbruer og andre betongkonstruksjoner (deloppdrag A).
- Aas-Jakobsen
- AFRY
- Asplan Viak
- COWI
- HR Prosjekt
- Mannvit
- Multiconsult Norge
- Norconsult
- Rambøll Norge
- Structor Norge
- Sweco Oslo
- WSP Norge
I deloppdrag A kan inntil åtte leverandører få kontrakt.



Ferskt dokument røper nye detaljer om statens bomkjøp
Disse vil kontrollere stål- og samvirkebruer
Følgende 11 firmaer vil kontrollere stål- og samvirkebruer med tilhørende elementer (deloppdrag B):
- Aas-Jakobsen
- AFRY
- EFLA
- Cowi
- HR Prosjekt
- Multiconsult Norge
- Norconsult
- Rambøll Norge
- Structor Norge
- Sweco Oslo
- WSP Norge
I deloppdrag B kan inntil fire leverandører få kontrakt.

Mener Bane Nors sikring førte til at Otta bru løsnet: – Helt utrolig
Åtte vil se på trebruene
Og disse åtte vil kontrollere trebruer (deloppdrag C):


- Aas-Jakobsen
- AFRY
- COWI
- HR Prosjekt
- Multiconsult Norge
- Norconsult
- Structor Norge
- Sweco Oslo
For deloppdrag C kan inntil to leverandører få kontrakt.

Kofa er delt: Er ei fergekaibru faktisk ei bru?