Ny teknologi gjør at stålbruer både er rimeligere og mer klimagassvennlige, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Alexander Korssund, daglig leder i Consto Anlegg Midt, som er blitt tildelt kontrakten.
To entreprenører ga pris på oppdraget.
– Vi er glade for at vi nå får på plass en trygg og fin kryssing over Driva. Dette har mange ventet på lenge, sier Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen i meldingen.
Dagens Elverhøybru, som går over elva Driva, ble bygd i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.
Den nye brua skal bygges med moderne norskutviklet sveiseteknologi utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri og Statens vegvesen i fellesskap. Den nyutviklede robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere og kutter CO2-utslipp i produksjon, og den kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.
– Vi synes det er spennende å være med å teste ut denne teknologien, og gleder oss til å samarbeide med Prodtex og Consto om byggingen av Elverhøybrua, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen.
Consto er blitt tildelt kontrakten for alle øvrige arbeider som må til for å ferdigstille prosjektet, som masseflytting, fundamentering, søyler og veibygging.
I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesveien under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det ei gang- og sykkelbru som ble bygd i 1982. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.
Arbeidene består også av stabilisering av kvikkleire med motfylling og erosjonssikring, samt pelefundamentering og bygging av to landkar og tre brusøyler, derav en med spuntkasse i elva.
Planen er at anleggsarbeidet starter i løpet av uke 9.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen