SYKKELVEI

Konkurransen om å bygge ny sykkelvei til 211 millioner er i gang

Vegvesenet satser på å starte byggingen av ny sykkelstamvei i Bergen i siste kvartal i 2024. Men hvor mye vil bli bygd?

Ny sykkelvei mellom Lagunen og Nesttun skal skille syklende og gående.
Ny sykkelvei mellom Lagunen og Nesttun skal skille syklende og gående. Illustrasjon: Statens vegvesen
19. des. 2023 - 15:20 | Endret 20. des. 2023 - 16:03

E39 sykkelstamvei Bergen består av åtte delstrekninger, fra Flesland i sør til Vågsbotn i nord.

Denne kontrakten dreier seg om byggingen av delstrekning 2 Nesttun-Skjold, og parsellen er Lagunen-Nestunbrekka.

I utlysingen er kontraktens verdi anslått til 210.725.079 kroner.

Strekningen er to kilometer lang og strekker seg langs fylkesvei 582, fra Apeltunvannet på nordsiden av Lagunen kjøpesenter til Nesttunbrekka nordøst på Skjold.

Av økonomiske årsaker er prosjektet delt i to delstrekninger:

  • S1: Fra Lagunen til overgangsbrua ved Skjoldstølen/Fana Blikk (1080 meter)
  • S2: Fra Fana Blikk til Nesttunbrekka (895 meter)
Rød linje i kartet viser Sykkelstamvegen i Bergen delstrekning 2, som omfattes av denne konkurransen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Rød linje i kartet viser Sykkelstamvegen i Bergen delstrekning 2, som omfattes av denne konkurransen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Veier24 har skrevet at finansieringen er uklar, siden det var det som sto i konkurransegrunnlaget.

Vegvesenet skriver i en epost til Veier24 at det ikke stemmer lenger, og teksten vil bli rettet i Doffin. Det er riktig at S2 er en negativ opsjon, men finansieringen er ikke uklar.

Strekning S2 ligger altså inne som en såkalt negativ opsjon. Det betyr at Vegvesenet forbeholder seg retten til å avbestille denne delstrekningen. Men: Det er nesten trekvart år til en eventuell kontrakt signeres, og før det skal det være avgjort om opsjonen blir med eller ikke.

Sluttfristen er 28. juni 2026, og er den samme om en eller begge delstrekninger blir bygd.

Det som skal bygges

Først og fremst sykkelvei med fortau. Sykkelveien blir 3,5 meter bred, mens fortauet får en bredde på 6,5 meter. I tillegg kommer skulder og grøft. Totalt asfaltert bredde blir 6,5 meter.

Konstruksjoner:

  • Apeltun II bru: En slakkarmert betongplatebru i sju spenn som bærer gangveien parallelt med bybanebrua. Totallengde på 136 meter og bredde på cirka 3,6 meter. Brua er fundamentert på stålrørspeler og på løsmasser over berg.
  • Skjoldstølen II bru: Plasstøpt betongplatebru i tre spenn fundamentert på løsmasser over berg. Total lengde: 49 meter og bredde på 6,2 meter med økt bredde fram mot østre landfeste.
  • Torsveg II bru: Plasstøpt betongkulvert på sålefundamenter med skråstilte vegger og varierende bredde.

I anlegget inngår også trapp, flere betongmurer og natursteinsmurer.

Signalanleggene i krysset Fanavegen/Sætervegen og krysset Fanavegen/Tors veg skal også bygges om. Det kommer nytt gatelysanlegg på deler av strekningen.

Og siden det hele skal foregå i et område hvor det er bybane, tett  bebyggelse og generelt mye infrastruktur fra før, så blir det såklart et omfattende arbeid med omlegging av eksisterende og etablering av nye anlegg for VA, høyspent, lavspent og fiber.

Forventer byggestart i slutten av 2024

Planlagt byggestart er satt til siste kvartal 2024. Byggetiden er estimert til ett år og åtte måneder.

Vegvesenet arrangerer befaring 15. februar, og frammøte er ved Lagunen bybanestopp.

Entreprenørene har frist til 8. mars med å melde seg på til kvalifisering til konkurransen. Så blir det flere runder med forhandlinger med noen utvalgte av de kvalifiserte firmaene, og kontrakten skal etter planen tildeles 2. september.

MS Bre er både hurtigbåt og turistbåt. Den er utstyrt med to Brim Tech el-motorer på 1000 kW hver og kan gå i 30 knop.
Les også

Utviklet vedlikeholdsfri elmotor til hurtigbåt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.