DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Konkurransen ble avlyst: Uklart hvorfor Oslo stilte forskjellige miljøkrav i driftskontrakten

– Jeg skulle gjerne ha visst hvorfor vi stilte ulike miljøkrav i konkurransedokumentene, sier seksjonssjefen for veidrift og vedlikehold i Oslo.

Joakim Hjertum er seksjonssjef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten.
Joakim Hjertum er seksjonssjef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten. Foto: Bjørn Olav Amundsen
14. mai 2020 - 10:12

12. mai sendte Oslo kommune ut melding om at konkurransen om kontrakten for drift og vedlikehold av veier og gangstier i bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand var avlyst.

Veier24 har fått tak i seksjonssjef Joakim Hjertum i seksjon Veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten til å svare på våre spørsmål om denne konkurransen.

– Vi har fått opplyst at tre firmaer har gitt tilbud på kontrakten? Kan du bekrefte det?

– Nei, det kan jeg ikke gå inn på.

– Det skal være firmaene Hadeland Maskindrift, Total Uteservice og EF Drift som har gitt tilbud?

– Det kan jeg ikke gå ut med, sier Hjertum til Veier24.

Oslo kommune forklarte avlysingen slik i et brev som 12. mai ble sendt ut til deltakerne i konkurranse 119-BYM-2019: «I forbindelse med evalueringen av innkomne tilbud i konkurransen ser vi at det er uklarheter og motstrid i konkurransedokumentene. Dette gjelder miljøkravene i kontrakten under pkt. 18, konkurransegrunnlaget pkt. 4 tildelingskriteriet for miljøkrav, og skjema for kjøretøy som leverandørene skulle levere inn sammen med tilbudet.»

– Eksempler på kjøretøy som er oppgitt i kontraktstilbudene og som ikke tilfredsstiller kontraktens minimumskrav?

– Det var forskjellige maskiner som ikke oppfylte kravene. Vi hadde krav om at alle tunge kjøretøy i kontrakten skal ha Euro 6-motor og biodrivstoff, og traktorer skal ha steg 3-motorer og biodrivstoff. Andre kjøretøy, som for eksempel mindre biler, skal ha nullutslipp, sier Hjertum.

– I avlysingen står det at alle tilbyderne har minst et eller flere kjøretøy som ikke oppfyller kravene. Hvor mange kjøretøy er det som ikke oppfyller kravene i en flåte på kanskje opp mot 100 kjøretøy som en leverandør bør ha til disposisjon i en slik kontrakt?

– Alle tilbyderne hadde kjøretøy som ikke oppfylte kravene.

– Men hvor mange?

– Poenget er at har de oppgitt kjøretøy som ikke oppfyller kravene, så kan ikke kjøretøyene brukes i kontrakten. Og vi kan ikke gå ut i etterkant og be om revidert kjøretøyliste, for det ville vært å endre en pågående tilbudskonkurranse. Vi kunne altså ikke be om avklaring på kjøretøyene, for da ville vi endret innkommende tilbud for mye. Og da kunne vi havnet i Klagenemnda for offentlige anskaffelser etter hvert, og det vil vi ikke, sier Hjertum.

Denne toårige driftskontrakten har opsjon på forlengelse i inntil to år. Anslått kontraktsverdi var på 300 millioner kroner da kontrakten ble lyst ut i februar.

På årets utgave av CES lanserte Nvidia økosystemet Drive AI Systems Inspection Lab. Dette skal være en samlingsplass for ulike aktører som sammen skal bidra til utviklingen av den selvkjørende bilen.
Les også

Selvkjørende biler: – Vi er ikke engang i nærheten. Det er ekstremt vanskelig

Var det flere feil?

– Veier24 har fått opplyst at årsaken til avlysingen skal være flere feil i konkurransen og evalueringen, og at de tilsammen skal være årsaken til avlysningen?

– Årsaken til avlysingen var motstrid i noen dokumenter, og det gjaldt informasjon om miljøkrav i et dokument og samme informasjon om miljøkrav i et annet dokument. Det var ikke tydelig hva som var minimumskravene, og det skapte usikkerhet.

– Det var ikke snakk om andre feil, altså?

– Nei.

– Hvordan ble det sånn at dere stilte ulike miljøkrav i samme konkurranse?

– Det skulle jeg gjerne visst. Det er informasjon som er oversett av oss og leverandørene.

– Hvilke dokumenter gjelder det konkret?

– Det gjelder to dokumenter; selve konkurransegrunnlaget og et av vedleggene som gjaldt kjøretøyene i kontrakten.

– Hvordan kommer etaten til å endre kravene i den nye konkurransen som skal lyses ut?

– Vi jobber på spreng med å få vekk uklarhetene, slik at det er entydig hva som gjelder.

– Når kommer etaten til å lyse ut den nye kontrakten?

– Så kjapt som mulig. Det kan bli denne uka, eller neste. Det kan ta lenger tid også, for det avhenger av hva vi må gjøre i prosessen. Det er mulig at vi kan gjenbruke en del eller mye informasjon. Det spørs også litt hvor mye tekst som må oversettes igjen.

– Hvordan ser det ut med oppstart for ny kontrakt 1. september?

– Vi fastholder den oppstartdatoen. Vi mener det skal gå greit å tilpasse det. Men det blir nok litt jobbing i ferien for noen i etaten, sier Joakim Hjertum i Bymiljøetaten i Oslo.

FMV
Les også

Stockholm, verdensrommet, Nord-Sverige: Slik fjernstyres militærkjøretøyet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.