Drift og vedlikehold

Klima og arbeidsmiljø viktigere enn pris i tildeling av ny driftskontrakt

I den nye driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal entreprenørene for første gang også konkurrere om best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.

I oktober lyses driftskontrakten for Gjøvik-Romerike ut.
I oktober lyses driftskontrakten for Gjøvik-Romerike ut. Illustrasjonsfoto: Geilo Tomteservice / Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
9. sep. 2021 - 15:25

I oktober lyser Vegvesenet ut kontrakten 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027. Den omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, riksvei 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 kilometer.

Statens vegvesen har tidligere innført CO2-reduksjon som tildelingskriterium i driftskontrakter.

– Dette er første gang vi lyser ut en kontrakt der entreprenørene belønnes for å gi sine egne og underentreprenørenes ansatte gode arbeidsvilkår. Det er viktig at gode arbeidsvilkår blir et konkurransefortrinn og ikke en begrensning, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen i en pressemelding.

Fergen Hydra har blitt vesentlig dyrere i drift enn planlagt. Rederiets underskudd gjør at flere mister jobben.
Les også:

Drivstoff til denne fergen koster ti mill. mer enn planlagt – i året

Beste klimaløsninger og arbeidsvilkår avgjør

Statens vegvesen benytter såkalt Best Value Procurement (BVP) som anskaffelsesmetode for denne kontrakten, en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon.

– Ved tildelingen av driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal pris telle 30 prosent mens øvrige kriterier skal i sum vektes med 70 prosent når vi velger entreprenør, sier Asbjørn Stensrud. Han understreker at CO2-reduksjon, oppetid, HMS og entreprenørens kompetanse også skal vektes i tildelingen.

Entreprenørens evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte, er avgjørende for hvem som vinner kontrakten. Det betyr at entreprenørene skal konkurrere om å gi best mulig klimaløsninger og arbeidsvilkår for de involverte i kontrakten.

Kontrakten lyses ut i løpet av oktober. Den trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med tre års opsjon.

30. august tok et kvikkleireskred med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen ved Nesvatnet i Levanger.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger vil koste opp mot 70 millioner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.