Kleven verft konkurs

Kleven-konkurs: Ansatte jobber videre –håper på nye og norske eiere

De ansatte på Kleven Verft vil stå på og jobbe selv om kroatiske DIV Group har kastet inn håndkleet og begjært oppbud. I kulissene jobbes det for å få på plass en norsk eierkonstellasjon.

Kleven Verft har til sammen 435 ansatte. Alle håper på nye eiere som vil satse videre på et stort og moderne verft.
Kleven Verft har til sammen 435 ansatte. Alle håper på nye eiere som vil satse videre på et stort og moderne verft.

De ansatte på Kleven Verft vil stå på og jobbe selv om kroatiske DIV Group har kastet inn håndkleet og begjært oppbud. I kulissene jobbes det for å få på plass en norsk eierkonstellasjon.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kleven verft har to prosjekter i arbeid. Et fiskefartøy forlenges og moderniseres og et forsyningsskip skal ferdigstilles.

De ansatte og den gjenværende ledelsen vil jobbe som normalt og gjøre ferdig jobben.

Tillitsvalgt og styremedlem Olav Høydalsvik er optimist.

– Vi både tror og håper på at vi kan få bygget ferdig de to prosjektene. Det er opp til bostyret om vi kan det. Og så håper vi at vi får nye eiere til å satse videre, sier Høydalsvik til TU.

Norsk eierkonstellasjon?

Fredag var det hektisk aktivitet etter at DIV Group ikke så annen utvei enn å begjære oppbud.  Konkursbegjæringen omfatter Kleven Verft AS og de to datterselskapene Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS.

Til sammen er det 435 ansatte. Sunnmøre Tingrett mottok papirene fredag, men noen bostyrer var ikke utpekt i 16-tiden.

Etter det TU har fått rede på, jobbes det på flere fronter med å prøve å stable en norsk eierkonstellasjon på beina.

Det er imidlertid mange brikker som skal falle ned på riktig plass. Ikke minst gjelder det eksisterende kunder og bankforbindelser.

Ukultur

De kroatiske eierne klarte siden overtakelsen i februar å erte på seg en rekke underleverandører og samarbeidspartnere. Noen ble nærmest kastet på dør og andre fikk ikke betalt i henhold til kontrakter som ble inngått før DIV Group kom inn i bildet.

DIV Group og sjefen Tomislav Debeljak skal ha bragt med seg en bedrifts- og arbeidskultur som ikke er vanlig i Norge. Den tok han også med seg under korona-krisen, og skal ha vært lite opptatt av å overholde karantenebestemmelsene og bli på hotellet.

Det har vært beskyldninger mot DIV Group-ansatte om trakasserende oppførsel og forretningskulturen skal ha sjokkert verftansatte og leverandører, skriver NETT.NO. HR-sjefen vil ikke kommentere den siden av saken.

– Jeg er imponert over hvor godt de ansatte har utført arbeidet sitt i denne situasjonen. Det viser kvaliteten som er i Kleven og hver enkelt ansatt, sier HR-direktør Magne Gurskevik.

Les også

Lønn og feriepenger utestående

 Kritikk mot lederstil og måten underleverandører ble behandlet, blir avfeid. Kulturforskjeller vil ikke kroaten kalle det.

Pressetalsmann Johan Wilskow sier til TU at Debeljak ikke mener det er så stor forskjell på verken ledelsesfilosofi eller kultur.

– Debeljak stiller seg uforstående til all kritikk som er reist om ledelse og kultur, sier Wilskow.

HR-direktør Magne Gurskevik tror og håper på en snarlig løsning til det beste for alle ansatte og kunder. Han sier ledelsen jobber alt de kan for å få utbetalt lønn og feriepenger til dem som har det utestående.

En del av de ansette i datterselskapet KMC fikk ikke utbetalt penger ved forrige forfall. Årsaken var at bankene hadde frosset kontoene til Kleven

Foranledningen til konkursen var at Kleven skal ha misligholdt to lån og kommet i konflikt med både Sparebank 1 SMN, Sparebanken Sogn og Fjordane og Nordea. Innovasjon Norge og GIEK (Garantiinstituttet for eksportkreditt) er også inne i bildet.

Saksøker

DIV Group og Tomislav Debeljak gir Sparebank1 SMN mesteparten av skylda for konkursen. Ifølge nett.no vil han gå til søksmål mot banken.

Leder for næringslivsavdelingen for Sunnmøre i Sparebank 1 SMN, Jan Rune Hurlen, vil ikke kommentere eventuelt søksmål overfor nettstedet. Han sier at banken sa opp låneavtalen på grunn av mislighold, og håper bostyret kan få inn nye eiere.

Verftets gjeld skal være på 30-40 millioner euro (320-420 millioner kroner).

Kleven var tidlig ute med av roboter til sveising. Bilde: Eirik Helland Urke

I Ulsteinvik svirrer det mange rykter om at det er konkrete planer om å stable på plass en ny eierkonstellasjon.

Det vil ingen av dem TU har snakket med bekrefte åpent.

Det blir diplomatiske svar som «Det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte», eller «det kan jeg ikke si noe om», eller «det er for tidlig å svare på».

Den eneste som sier et klart «nei, det vet jeg ikke noe om», er Arnfinn Ingjerd. Han er daglig leder i Maritimt Forum Nordvest.

– Men så pleier jeg heller ikke å være orientert om slikt, sier Ingjerd til TU.

Les også

Glede

Han er imidlertid glad for at DIV Group ser ut til å være ferdig på Kleven.

– Det er det beste som kunne skje, forutsatt at det finnes en god løsning på eiersiden, sier Ingjerd.

Han mener at Kleven har et godt renommé og er anerkjent for å levere kvalitet. Det er med beklagelse han har sett hvordan de kroatiske eierne har oppført seg.

– Klevens gode omdømme var i ferd med å ødelegges. Ansatte, kunder og leverandører fortjener bedre, sier Ingjerd.

LO-tillitsvalgte Olav Høydalsvik mener det må være mulig å finne aktuelle kjøpere.

– Dette er ett av landets største og mest moderne skipsverft. Det må da være noen som vil drive dette videre, sier han til TU.

Lykkestund

Det tradisjonsrike verftet Kleven fikk i vinter kroatiske DIV Group inn som eiere. Det omfattet verftet med 210 ansatte og 225 i KMC.

Hurtigruten holdt liv i verftet inntil de to hybride ekspedisjonskipene MS Roald Amundsen og Fridtjof Nansen var ferdig levert.

Kjøperne sto ikke akkurat i kø, men DIV Group med verftet Brodosplit så ut til å kunne bli en god match. Det så lenge slik ut også. Mulige samarbeidsprosjekter med skrogbygging i Kroatia og ferdigstilling i Ulsteinvik ble annonsert.

Tillitsvalgte Høydalsvik mener kroatene førte Kleven-ansatte bak lyset da de var i møter med den forrige eieren, Hurtigruten.

– Vi skulle få nye jobber og overført skrog for utrustning fra Kroatia så snart de fikk overta. Det var lenge før korona, men nå skylder de på viruset, sier Høydalsvik.

I mai gikk det riktignok ut melding om en cruisekontrakt. Det er et stort spørsmål om den realiseres.

Les også

Noen ordrer

Foreløpig har verftet arbeid, men trenger påfyll av ordrer. Verftet har kun fått en håndfast kontrakt etter at DIV Group overtok.

Kleven skal ferdigstille et forsyningsskip for en canadisk eier. Den kontrakten overtok de fra Havyard i februar.

 Verftet hadde fra før kontrakt på ombygging av et fiskefartøy for Nordnes Gruppen. Fartøyet får nytt overbygg, forlenges og nytt maskinrom med nye motorer og framdriftssystem.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå