Lei Jun trekker horder av  fans fra hele Kina når han går på scenen for å presentere nye produkter, som  jubler for hvert nye produkt. (Bilde: NTB scanpix)

XIAOMI

«Kinas Steve Jobs» topper verdens største mobilmarked

Lanserer ny versjon av mobil-OS hver fredag.

Hvis du ikke har merket deg navnet Xiaomi bør du kanskje gjøre det nå. Mobilselskapet har hatt en ekstrem vekst det siste året, og har gått fra å være en ukjent aktør, til å selge flest smarttelefoner i verdens største marked, Kina.

Xiaomi er nå verdens femte største mobilprodusent, ifølge New York Times.

Denne rapporten for andre kvartal i år viser at produsenten har levert 15 millioner smarttelefoner i Kina. Xiaomi slår dermed giganten Samsung, som har gått ned fra over 15 til 13,2 millioner enheter. Det er særlig imponerende når nesten hele salget skjer fra selskapets egen nettside.

Les også:  Er det egentlig noen vits i å kjøpe den nyeste modellen?

Spesiell forretningsmodell

Den voldsomme suksessen forklares med selskapets spesielle forretningsmodell.

I tillegg til å holde seg til onlinesalg bruker Xiaomi kun én prosent av omsetningen på markedsføring, og annonserer aldri i konvensjonelle kanaler. Selskapet har i stedet markedsført seg i de kinesiske sosiale nettstedene Weibo og WeChat.

I tillegg er det notorisk vanskelig å få tak i selskapets nyeste modeller. Xiaomi lanserer gjerne nye mobiler i bolker på 100.000 enheter av gangen. Det gjør at modellene blir enda mer ettertraktet, og selskapet slipper å ha dyrt utstyr liggende usolgt på lager.

TEST: Huawei Ascend P7: Slik gikk det da Huawei skulle kopiere iPhone

 

Selskapets toppmodell Mi4 har tre ganger så mye arbeidsminne og langt sterkere prosessor enn iPhone 5S, til en tredjedel av prisen Xiaomi

Rask og billig

Innsparingene i online-salg og markedsføring brukes på å selge mobiler med høy ytelse til en svært lav pris, og er dermed i hard konkurranse med et annet kinesisk selskapet kjent for priskutting, nemlig Huawei.

Selskapets toppmodell Mi4 har akkurat blitt lansert. Den har tre ganger så mye arbeidsminne, og en 2,5 GHz quad-core-prosessor, sammenlignet med Apples iPhone 5S, som har en dual-core-prosessor på 1,3 GHz.

Dette kan man få til litt over en tredjedel av prisen (ca. 2000 kroner på det kinesiske markedet) av en iPhone.

Les også: Slik får du maksimalt ut av mobilbatteriet

Skrikende fans

Men vel så viktig som ytelse og pris, er kulturen som har vokst frem rundt selskapet, og særlig grunnlegger Lei Jun. Han har lengst har fått kallenavnet "Kinas Steve Jobs".

Lei Jun trekker horder av  fans fra hele Kina når han går på scenen for å presentere nye produkter, som  jubler for hvert nye produkt som om det ble scoret et fotballmål. Disse kalles "Mi fans" og deltar på store Xiaomi-festivaler i regi av selskapet.

Les også: Tre tjenester du bør slutte å betale for

Nytt OS hver fredag

Siden prisen på telefonene er nesten det samme som material- og monteringskostnadene, kommer størsteparten av inntektene i selskapet fra salg av apper, spill og andre nettjenester.

Et viktig poeng er at brukerne skal være med å bestemme hvordan Xiaomis Android-versjon, MIUI, blir utformet. Derfor kommer det en ny og versjon av operativsystemet hver eneste fredag, hvor brukeres forslag til endringer er tatt med.

Xiaomi satser også kraftig på deres nettbrett Mi Pad som går rett i strupen på iPad mini, samt en smart-TV og en smartklokka til gunstige 13 dollar (ca. 80 kroner).

Foreløpig er Xiaomis produkter rettet mot markeder i Kina, Singapore og Malaysia, men selskapet har uttalt at de søker seg mot nye og voksende markeder som India og Brasil. Lei Jun har også gitt tydelige signaler på at han håper på å gjøre det stort i det vestlige markedet på sikt.

Les også:

Kanskje det stiligste mobildekselet vi har sett  

HTCs flaggskip får Windows Phone

Windows-nettbrett til 600 kroner