MASKINER & UTSTYR

Kaster snøen ekstra høyt og langt: Mählers lanserer ny «fjellplog»

Serieproduksjonen starter til høsten.

Plogen er beregnet for veier med store snømengder.
Plogen er beregnet for veier med store snømengder. Foto: Mählers
19. mars 2020 - 11:40

Mählers lanserer en ny egenutviklet høytkastende diagonalplog for lastebiler. Den nye plogen går under produktnavnet DPF 3700, og er også kalt «fjellplogen». Den nye plogen er testet ut i løpet av vinteren 2019–20 og skal etter planen settes i serieproduksjon høsten 2020, skriver firmaet i en pressemelding.

Til vinteren 2019–20 produserte Mählers fem eksemplarer av den nye fjellplogen DPF 3700, og de ble testet for å sikre kvalitet og sikkerhet. Plogen er beregnet for veier med store snømengder, og der det er behov for å kaste snøen over høye brøytekanter og så langt bort fra veien som mulig. Fjellplogen bygger på rammen til plogmodellen DPH fra Mählers.

Daglig leder Carsten Lehbrink (til høyre) og hans kolleger i Qbee har jobbet med med i løsningen i sju år. Her sammen med Qbee-styreleder Fredrik Aronsen.
Les også

Strengere EU-krav kan hjelpe norske IT-gründere

Skal håndtere store snømengder

 
 

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle eksisterende og nye produkter for mer effektiv snørydding og veivedlikehold. I den nye DPF 3700 har vi foredlet DPH, som allerede er en stabil diagonalplog for svært krevende miljøer. Med en unik konstruksjon som kaster snøen ut i en bratt vinkel med høy akselerasjon, kan plogen håndtere store snømengder på en effektiv måte. Snøen kastes derfor både høyt og langt fra veibanen, sier Ingemar Nyberg, adm. dir. og konstruktør hos Mählers i meldingen. 

Også sikkerheten har vært i fokus ved utviklingen av den nye plogen. 

– Det blir stadig mer fokus på sikkerhet, og i utviklingen av DPF 3700 har det vært en viktig faktor. Vi har derfor utstyrt den med utløsende skjærholdere, noe som gjør den til en av markedets sikreste høytkastende ploger, sier Roar Wehn, salgs- og markedssjef hos Mählers i pressemeldingen. 

Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.
Les også

Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret

Testet i og rundt Mo i Rana

John Kristian Jacobsen i det norske selskapet J Jacobsen Transport er en førerne som har fått teste plogen. Selskapet har ni lastebiler, der fire går i snørydding (pluss tre Volvo hjullastere og en Valtra traktor). Selskapet har vedlikeholdet på totalt 20 mil veinett, men også i boligområder, bensinstasjoner og lignende i og rundt Mo i Rana.

– Den er fleksibel og pendler fint på ujevne veier. Den tar rent langs kantene og kaster snøen langt, sier John Kristian Jacobsen.

Den nye fjellplogen DPF 3700 har utløsende skjærholdere som gjør det risikofritt å kjøre på faste hindringer, som for eksempel oppstikkende steiner eller kumlokk. Da utløses skjærholderen og gir etter for hindringen uten at plogen eller bilen skades.

– Å produsere ploger med faste stål burde i dag ha blitt forbudt, da de nyeste brøytebilene ikke lenger har fjæring i plogfestet. Dette burde de som setter krav til utstyr i kontraktene hatt med på grunn av trafikksikkerhet. Dette finnes som et krav i EU (EN13021), sier Roar Wehn i Mählers.

Anders H. Hansen (t.v.) i Sintef og Jens Petter Wold i Nofima tester FragoPro i en jordbærtunnel ved NMBU på Ås.
Les også

Med denne sensoren kan Thorvald plukke bare de beste bærene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.