Spørsmålsskjemaet som brukes for å sette karakterer på de ansatte i Statoil står til stryk, ifølge NHH-professor. (Bilde: Statoil)
Professor Odd Nordhaug mener Statoils karakterskjema ikke gir et virkelig bilde a de ansatte. (Bilde: NHH)

– Karakterskjemaet står til stryk

  • Karriere

Professoren sier til Teknisk Ukeblad at spørsmålene som brukes for å vurdere de ansatte i Statoil er lite pålitelige og i verste fall verdiløse.

- En grunnregel for spørreskjema er at man ikke stiller flere spørsmål samtidig i hvert item eller enkeltspørsmål. Dette gjøres en rekke steder i Statoils skjema. I spørsmål nummer 16 stilles det tre spørsmål samtidig. Når man så setter karakter fra 0-5 på disse dobbeltspørsmålene, vet man i realiteten ikke hva man måler. I tillegg blir påliteligheten eller reabiliteten også svak, fordi det dreier seg om sterkt subjektive kategorier. Dermed blir dette lett helt verdiløst, forklarer Nordhaug.

Les også: Statoil gir de ansatte karakterer

Konstruert virkelighet

NHH-professoren mener bildet som dannes gir en falsk virkelighet.

- Når denne personlige karakteranalysen tallfestes og illustreres med en figur, konstruerer man med andre ord et bilde som er basert på tilfeldigheter, men som får status av å være et objektivt faktum, fortsetter professoren.

Les også: DNV gir også karakterer

Vil også ha sjelen

Nordhaug har spesialisert seg innen arbeidsliv og ledelse, og forsker på arbeidsliv i flere nasjoner og selskaper. Han mener Statoils karaktersystem kan tolkes som et uttrykk for en slags nyføydalisme i arbeidslivet.

- I den forstand at arbeidsgiveren i tillegg til å tilegne seg din fysiske eller mentale arbeidskraft også skal ha deler av sjelen din. Man kan sammenligne det med tvangstrening av ansatte både i arbeidstid og fritid, som det har vært skrevet om i medier den siste tiden. Resultatet blir en følelse av tvang og ufrihet, noe som for mange kan bidra til redusert motivasjon og kreativitet, sier Nordhaug.

Avviser kommentarene

Statoil mener Nordhaugs kommentarer er på sviktende grunnlag.

- Dessverre er ikke den beskrivelsen Teknisk Ukeblads kilder har formidler av vårt system for medarbeiderutvikling dekkende, og det kan ha medført at andre har kommentert dette på sviktende grunnlag, sier kommunikasjonssjef Jannik LIndbæk Jr til Tekniske Ukeblad.

Han mener systemet gir mulighet for de ansattes kommentarer.

- Medarbeiderundersøkelsen "Even stronger values" bygger på den enkelte medarbeiders egen vurdering, og sammenstilles med vurdeinger fra medarbeidere, kollegaer og nærmeste leder. Det er også rom for å gi utdypende kommentarer, sier Lindbæk Jr.

Ikke ryggraden

- Det er ikke riktig at undersøkelsen det vises til er "ryggraden i systemet", eller at svarene på de spørsmålene som ligger i vår medarbeiderundersøkelse er et "karakterskjema". Undersøkelsen er en integrert del av en grundig prosess. Det er heller ingen direkte kobling mellom undersøkelsen og lønnsfastsettelsen for den enkelte, sier Lindbæk Jr.

Ifølge Lindbæk Jr er karakterene snarere et uttrykk for en samlet konklusjon utformet i samråd mellom leder og medarbeider, etter en helhetlig vurdering.

I verste fall livsfarlig

Nordhaug tror de diffuse spørsmålskategoriene lett kan føre til at det hele blir en subjektiv vurdering, hvor trynefaktoren slår inn.

- Ofte ønsker man å kalle slik kultur for konkurranseorientert, men resultatet av dette i norsk arbeidsliv kan fort bli at man ender opp med en lydighetskultur isteden, fordi det blir svært viktig for medarbeiderne å holde seg inne med sine overordnede. Kanskje til og med i den grad som kan være usunn for organisasjonen. Overlojale medarbeidere vil lett preges av mindre kreativitet enn folk som tør si fra, og i forhold til sikkerhet kan blind lydighet til ledelsen være livsfarlig, sier Nordhaug.

Høyre: – Rødgrønn naivitet

Frp: – Knakende likegyldi g

SV: – Kvasipsykologisk synsing

– Stilner kritiske røster

– Kan være ulovlig