U-864 ved Fedje

Kan ny teknologi bidra til å fjerne Fedje-ubåten?

Det vil myndighetene finne ut av.

Fire måneder etter at regjeringen gikk inn for å dekke til U-864 ved Fedje, skal det gjøres en ny vurdering om hva som skal gjøres med ubåten.
Fire måneder etter at regjeringen gikk inn for å dekke til U-864 ved Fedje, skal det gjøres en ny vurdering om hva som skal gjøres med ubåten. (Kystverket)

Det vil myndighetene finne ut av.

Fire måneder etter at regjeringen gikk inn for å dekke til U-864 ved Fedje, er det klart at det vil bli gjort nye vurderinger om håndteringen av ubåten.

I fjor høst satte regjeringen av 30 millioner kroner for at Kystverket skulle kunne starte arbeidet med å dekke til den tyske ubåten fra andre verdenskrig, som har 67 tonn kvikksølv om bord.

Men nå er klart at det blir en ny runde for å vurdere hva som er det sikreste for miljøet, melder NRK.

Regjeringen ønsker denne gangen å se på om det er mulig å ta i bruk ny teknologi for å håndtere ubåtvraket på en sikrere måte. Det betyr at tildekkingen som etter planen skulle være ferdig i 2020 er satt på vent.

Lastet med 1847 kvikksølvbeholdere

– Inntil videre er arbeidet satt på vent. Man skal se på om det er kommet ny teknologi som gjør at vraket kan fjernes, sier ordfører Stian Herøy i Fedje.

Ifølge beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, vil en ny gjennomgang gi svar på om teknologien har blitt utviklet så mye at det er behov for å endre den nåværende anbefalingen.

Den tyske ubåten U-864 ble torpedert av en britisk ubåt 9. februar 1945, to nautiske mil vest for Fedje i Hordaland. Ubåten brakk i to deler og sank. I 2003 ble den funnet, på 150 meters dyp, lastet med 1847 kvikksølvbeholdere.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå