Et F-35A (AF-6) skyter et AIM-120 Amraam mot et luftmål under testing over Stillehavet. (Bilde: Lockheed Martin)

F-35

Kampflygeneralen sier F-35 er i rute

Dette er den største usikkerheten.

Pris og framdrift er i rute for det nye kampflyet F-35, oppsummerte sjefen for det hele, generalløytnant Christopher Bogdan, etter et to dager langt møte i Oslo torsdag.

Den amerikanske generalen som forhandler kontrakter og pris med kampflyprodusenten Lockheed Martin på vegne av USA og de åtte såkalte partnerlandene, der Norge også er med, leverte følgende statusoppdatering etter toppmøtet i Oslo:

– Når det kommer til å levere flyet med de spesifikasjoner som vi har lovet, så har vi i stort sett vært i rute siden 2010. På kostnadssiden er vi ved veis ende når det gjelder selve utviklingen. Stykkprisen for produksjon av hvert enkelt fly er på vei ned, og det forventer vi skal fortsette. Mens utgifter til drift og vedlikehold er tema for stadige forbedringer, sa Bogdan til NTB.

Les også: Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne

Dollar-spørsmålet

Også de to første norske flyene som er i produksjon og som er planlagt levert i løpet av høsten neste år, er i rute, sier oberstløytnant Sigurd Fongen til NTB.

Han leder avdelingen for økonomi og styring i det norske kampflyprogrammet. Fongen sier at det norske kostnadsanslaget blir gjennomgått i detalj minst en gang i året.

Det er anslått at de 52 flyene Norge planlegger å kjøpe, kommer til å koste 66,2 milliarder kroner i 2014-verdi og at flyene vil ha en levetidskostnad på 248 milliarder kroner. Anslagene har endret seg lite siden 2008, men summene er likevel heftet med usikkerhet.

– Den største usikkerhetsfaktoren er den vi ikke kan gjøre noe med, nemlig dollarkursen, sier Fongen.

Han legger til at dollarkursen historisk sett har variert fra under fem kroner til 11 kroner. Prognosene som legges til grunn 10 og 20 år fram i tid, baserer seg på tall fra Finansdepartementet.

Les også: Her er de beste WWII-jagerne

Innbakt prisfall

Representanter fra F-35-produsenten Lockheed Martin fortalte til pressen i Oslo torsdag at de forventer at stykkprisen per fly vil synke fra dagens 115 millioner dollar til 80-85 millioner dollar, i takt med at antall produserte fly stiger de kommende årene.

Fongen sier at dette forventede prisfallet er innbakt i det norske anslaget.

I tillegg til usikkerheten med hvordan dollarkursen vil se ut de kommende årene, vil både antall bestillinger og uforutsette tekniske utfordringer kunne påvirke prisen.

– Det er flere usikkerhetsfaktorer av ulik teknisk karakter. Vi jobber hele tiden med å identifisere disse og finne ut hva vi kan gjøre for å minimere dem, sier Fongen.

Les også: Boeings laserkanon skyter ned droner

Statsbudsjettet

Når forslaget til neste års statsbudsjett legges fram 8. oktober, blir Stortinget også bedt om å ta stilling til den neste runden med bestilling av seks nye kampfly av typen F-35 med forventet levering i 2019.

Da vil også kostnadsanslaget for det norske kampflykjøpet være oppdatert.

Ekspedisjonssjef i Forsvarsdepartementet og avtroppende leder for det norske kampflyprogrammet, Anders Melheim, varsler ingen overraskelser.

– De norske budsjettene holder. Den norske beslutningen er robust, både når det gjelder antall og budsjettene, sier han til NTB.

De kommende ukene blir uansett travle for både amerikanere og europeiske partnere. Før året er omme, skal beslutningen tas om hvor vedlikeholdet av den fremtidige europeiske F-35-parken skal utføres.

– Her er Norge med å kjempe blant annet om vedlikehold av motorene, sier Melheim.

Les også:

På denne lufthavnen ble det satt verdensrekord sist helg

Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel

Fullstapper Natos nye spionfly med norsk teknologi