Japanske Rakuten har en visjon om bedre distribusjon med droner og etter hvert autonome skip. Samarbeidet med Maritime Robotics er et steg på veien.
EKSTRA

Selvkjørende skip - Rakuten og Maritime Robotics

Japans svar på Amazon til Trondheim - skal knekke kode for selvkjørende skip med AI og big data

Rakuten skal løse «last mile-distribusjon» med autonome fartøy, inngår samarbeidsavtale med Maritime Robotics i Trondheim.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

TRONDHEIM: I Japan kan golfspillere bestille øl, mat, nye baller eller solcaps og få varene levert ute på «teen-en».

Golfspillerne – og andre – har installert en app i telefonen, og får varene - opp til to kilo maksimalvekt, levert luftveien med droner. 

DETTE ER SAKEN

Samarbeidsavtale mellom Rakuten Institute of Technology (RIT) og Maritime Robotics (MR)

Skal utvikle teknologi for autonome overflatefartøy for kystnær varedistribusjon

MR får tilgang til RITs teknologi for blant annet maskinlæring og kunstig intelligens for objektgjenkjenning og «situation awareness» (antikollisjon – navigasjon - manøvrering)

Vurderer å bygge testfartøyet K22.  Birger Kullmann har designet et containerskip for frakt av to 20-fots containere (TEU) for MR/RIT.

Rakuten ser på seg selv både som internetthandel og logistikkselskap og sammenlikner seg med Alibaba og Amazon.

Shipping og skipstransport Rakuten  lite om. Det skal forskningsavdelingen, organisert i Rakuten Institute of Technology (RIT) gjøre noe med.

Nå har administrerende direktør og grunnlegger av RIT, Masaya Mori, tatt med seg et team til Trondheim og Maritime Robotics for å få hjelp til autonom sjøveistransport.

- Vi tok kontakt med Maritime Robotics, rett og slett fordi de er best og har holdt på med dette i årevis allerede, sier Masaya Mori til Teknisk Ukeblad.

Administrerende direktør Vegard Evjen Hovstein i Maritime Robotics blir litt forlegen, men tar skrytet til seg.

- Vi har holdt på med droner og selvkjørende fartøy i rundt 10 år. Det er inspirerende å få en slik anerkjennelse, sier Hovstein.

Videreføring

Fjernstyrte og dels automatiske – det vil si førerløse fartøy som følger forhåndsprogrammerte ruter, har vært benyttet til kartleggingsoppgaver. Da Rakuten tok kontakt med Maritime Robotics og ville bruke overflatefartøy – «sjødroner», åpnet det seg en ny mulighet.

MR har levert flere overflatefartøy for førerløs kartlegging av havbunnen med overflatefartøy. 

- Frakt fra A til B er ikke nytt i vårt tankesett, men vi får nå en mulighet til å realisere det med en partner i toppklasse, sier Hovstein.

Selskapet er blant annet med på et prosjekt for autonom transport av tømmer, stein og containere i Trondheimsfjorden (ASTAT).

Artikkelen fortsetter under bildet.

Maritime Robotics har innredet et kontrollrom for uttesting av autonomi med Rakuten. Vegard Evjen Hovstein (i lys jakke) mener vi må innom et mellomstadium fra fjernkontroll til full autonomi, «constrained autonomy». Bilde: Tore Stensvold

Sammen med Rakuten kan Maritime Robotics og autonomi-miljøet i Trondheim få opp utviklingstakten.

Maskinlæring

Rakuten sitter på enorme mengder data og jobbet med maskinlæring, kunstig intelligens (AI) og graving i «big data».

Rakuten kan levere opp til 2 kilo til faste leveringspunkter. Dronen flyr autonomt. Bilde: Rakuten

Kunnskapen kan bidra til å forbedre teknologien til Maritime Robotics, blant annet til sikker transport. Da er kollisjonsunngåelse avgjørende. Med maskinlæring og objektgjenkjennelse bygges «bibliotek» av hva som skal unngås.

Samarbeidet kan sammenliknes med tilsvarende mellom Rolls-Royce og Google. Rolls-Royce benytter Google Clouds’ programvare for å lage modeller som kan tolkes og gjenkjenne maritime datasett, innhentet ved hjelp av en rekke sensorer.

Maritime Robotics og Rakuten har allerede avtale om å hente inn data fra sensorer plassert på en flåte av sivile skip i kommersiell trafikk.

22 meter testfartøy

Rakuten og MR har fått skipsdesigner Birger Kullmann til å designe et testfartøy, K22, som kan bære to containere. Den skal brukes til praktiske forsøk, ikke bare på autonomibiten, men også det rent praktiske rundt logistikken. 

Moderskip kan forsyne mange autonome K22-fartøy. Bilde: Rakuten Institute of Technology/Maritime Robotics

To containere er valgt fordi det erstatter akkurat ett vogntog på veien. Målet er å demonstrere at det er mulig å flytte transporten fra vei til sjø. Det skal være enkelt, billig og mer miljøvennlig. Raskere kan det også bli. Kø er fraværende til sjøs.

Kontroll

I MRs lokaler på Brattørkaia i Trondheim er det bygget opp et kontrollrom der en «kaptein» kan se det samme som om han var om bord på fartøyet.

Veggene er prydet med logoene til de to bedriftene. Bortsett fra at det står

Rakuten stilte opp med fire representanter i Trondheim da samarbeidsavtalen ble undertegnet. Fra venstre: Hideaki Mukai (Business Planning Department – Drone business), Will Archer Arentz (forskningsdirektør RIT), Elhum Nusrat (prosjektleder RIT) og Masaya Mori (administrerende direktør og gründer for Rakuten Institute of Technology). Bilde: Tore Stensvold

«Akuten» på babord vegg og «Maritime Robotics» på styrbord side. Mer om det straks.

I kapteinstolen sitter programvaresjef Arild Hepsø mens systemingeniør Kenan Trnka forklarer hvordan antikollisjonssystemet virker.

MT-sjefen påpeker at vi fortsatt er et stykke unna full autonomi. Forenklet sagt er det tre trinn på veien til autonome skip:

  • Bemannet
  • Automatisk – forhåndsprogrammert (autopilot med kaptein og mannskap)
  • Autonomt – selvkjørende, tar alle avgjørelser selv

RAKUTEN

  • Japansk varehus og internetthandel (18 millioner produkter, alt fra forbrukervarer, finansteknologi, kryptovaluta, kredittkort, banktjenester, apper, mobiltelefoni, sport og kultur.
  • Globalt kundenettverk
  • Grunnlagt 1997
  • 14.000 ansatte – 50% i Japan
  • Kundebase: 1,1 milliarder mennesker – 95 millioner i Japan
  • Sponser FC Barcelona (Spania) og basketballaget Golden State Warriors  (USA). Eier baseballaget Rakuten Eagles (Japan) og fotballaget Vissel Kobe (Japan)
  • RAKUTEN INSTITUTE OF TECHNOLOGY
  • Forskningsinstitutt som skal løse tekniske utfordringer for Rakuten, komme opp med nye forretningskonsepter, bruke FoU til økt verdiskaping
  • Grunnlagt 2007 av Masaya Mori
  • 140 ansatte
  • Fem lokasjoner: Tokyo, Singapore, Paris, Boston, New York
  • Forskningsdirektør: Will Archer Arentz
  • MARITIME ROBOTICS
  • Etablert 2006 av Vegard Evjen Hovstein
  • Utvikler droner, overvåkingssystemer, ubemannete fartøy, autonome systemer
  • Ansatte:  20
  • Omsetning 2016: 18 millioner kroner
  • Driftsresultat 2016: -660.000 kroner

Hovstein legger til et ekstra punkt før autonomi: «Constrained autonomy».

- Det vil en god tid framover fortsatt være kaptein om bord eller i et landbasert kontrollrom som kan overprøve autonomisystemet og må ta enkelte avgjørelser, sier han.

Ifølge det japanske sjøfartsregelverket er det en åpning for å teste ut et slikt system.

Flyvende R

Da Rakuten og MR undertegnet samarbeidsavtalen i Trondheim i begynnelsen av mars, fikk de fire representantene fra Rakuten demonstrert hvordan «Telemetron»,  MRs egen USV (unmanned surface vessel) fulgte en oppsatt rute, og hva som skjedde da et annet fartøy, taubåten Munkholm II, kom på kollisjonskurs.

Cirka 1 nautisk mil før sammenstøt, gjorde USV-en en tydelig unnamanøver for å signalisere til det andre fartøyet at det var observert og vikeplikten fulgt. Etter passering, svinger Telemetron igjen inn på sin oppsatte kurs.

MR-USV siger etter hvert inn i den islagte havna. En drone tar av fra USV-en og lander noen meter fra Rakuten-sjefen. Under dronen henger en rød «R». Det er den første bokstaven i Rakuten-logoen.

Masaya Mori smiler bredt og takker høflig som japanere gjør.

- Aha! Det er R-en som manglet i logoen på veggen inne på kontrollrommet, sier han fornøyd.

Luft og vann

Forretningsutvikler Hideaki Mukai står og ser på dronen med begeistring. Det var han som for to år siden fikk satt i gang droneutlevering i Japan. Det han fikk demonstrert i Trondheim setter han på sporet av en ny utleveringsidé.

USV "Telemetron" ligger rett ute ved iskanten mens en pilot fjernstyrer dronen med en rød R under buken. Bilde: Tore Stensvold

- Vi kan ha autonome USV-er som kommer nær land og som videredistribuerer mindre pakker til forbrukeren, sier han begeistret.

I utgangspunktet er Rakuten og MR-prosjektet basert på Business to business-distribusjon (B2B).

R-en i logoen til Rakuten er kommet flyvende med drone og overrekkes Masaya Mori av Vegard Evjen Hovstein. Bilde: Tore Stensvold

Rakuten ser for seg et stort moderskip med containere. En flåte mindre, autonome skip bringer containere til småhavner og kunder langs kysten. Konseptet er ikke ulikt Short Sea Pioneer-prosjektet det har vært jobbet med i Norge i flere år.

Japansk-norsk link

Rakutens navn på veggen i kontrollrommet, før R-en kom flyvende med drone. Fra venstre: Elhum Nusrat, Masaya Mori og Will Archer Arentz. Bilde: Tore Stensvold

Det er ikke helt tilfeldig at Rakuten i Tokyo og Maritime Robotics i Trondheim finner sammen. Forskningssjef i RIT er nordmannen Will Archer Arentz. Han studerte IT parallelt med at Hovstein studerte kybernetikk. 

- Vi visste om hverandre, men hadde ikke nær kontakt, sier Arentz til TU.

Det var da Rakuten var på jakt etter en partner som kan noe om skip og autonomi at Arentz begynte å kikke mot Norge og Trondheim. Det ble naturlig å kontakte Vegard Evjen Hovstein.

Det er blitt et samarbeid der IT og databehandling kobles til reguleringsteknikk og kybernetikk.

Nå vurderer partene også å samarbeide med NTNU AMOS - Centre for Autonomous Marine Operations and Systems.

Masaya Mori er adm.dir. og grunnlegger av forskningsinstituttet til Rakuten. (Bilde: Tore Stensvold)
Phd Elhum Nusrat er prosjektleder for Rakuten i samarbeidet mellom Maritime Robotics og RIT. (Bilde: Tore Stensvold)
Will Archer Arentz studerte IT ved NTNU samtidig som Vegard Evjen Hovstein studerte Kybernetikk. De var ikke venner, men kjente til hverandre. Nå er de forretningspartnere. (Bilde: Tore Stensvold)
R-en i logoen til Rakuten er kommet flyvende med drone og overrekkes Masaya Mori av Vegard Evjen Hovstein. (Bilde: Tore Stensvold)
Maritime Robotics har innredet et kontrollrom for uttesting av autonomi med Rakuten. Vegard Evjen Hovstein (i lys jakke) mener vi må innom et mellomstadium fra fjernkontroll til full autonomi, «constrained autonomy». (Bilde: Tore Stensvold)
Rakuten stilte opp med fire representanter i Trondheim da samarbeidsavtalen ble undertegnet. Fra venstre: Hideaki Mukai (Business Planning Department – Drone business), Will Archer Arentz (forskningsdirektør RIT), Elhum Nusrat (prosjektleder RIT) og Masaya Mori (administrerende direktør og gründer for Rakuten Institute of Technology). (Bilde: Tore Stensvold)
USV "Telemetron" ligger rett ute ved iskanten mens en pilot fjernstyrer dronen med en rød R under buken. (Bilde: Tore Stensvold)
Rakuten begynte dronetransport i 2016. (Bilde: Rakuten)
Rakuten kan levere opp til 2 kilo til faste leveringspunkter. Dronen flyr autonomt. (Bilde: Rakuten)
Rakutens navn på veggen i kontrollrommet, før R-en kom flyvende med drone. Fra venstre: Elhum Nusrat, Masaya Mori og Will Archer Arentz. (Bilde: Tore Stensvold)
En K22 kan erstatte et vogntog på veiene. (Bilde: Rakuten Institute of Technology/Maritime Robotics)
Kystnær transport med autonome fartøy kan spare mye trafikk på overfylte veier. (Bilde: Rakuten Institute of Technology/Maritime Robotics)
Moderskip kan forsyne mange autonome K22-fartøy. (Bilde: Rakuten Institute of Technology/Maritime Robotics)
Kystnær transport med autonome fartøy kan spare mye trafikk på overfylte veier. Birger Kullmann har designet et 22 meter langt, 2 TEU autonomt overflatefartøy. (Bilde: Rakuten Institute of Technology/Maritime Robotics)

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)