SAMFERDSEL

Ja og nei til våt næring

KJAPP: Slanke og kjappe Silvia Ana spurter fortsatt mellom Kristansand og Hirtshals, men nå vil rederiet ha klart svar om skatter og avgifter. FOTO: COLOR LINE
KJAPP: Slanke og kjappe Silvia Ana spurter fortsatt mellom Kristansand og Hirtshals, men nå vil rederiet ha klart svar om skatter og avgifter. FOTO: COLOR LINE
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
10. des. 2004 - 13:44

- Vi vil uttrykke både glede og skuffelse, på vegne av den maritime næringen, sier Jon Lund, styreleder i Maritimt Forum.

I juni i år behandlet Stortinget skipsfartsmeldingen "Vilje til vekst – for norsk skipsfart og de maritime næringer ". Da ba en samlet maritim næring om et bredt skipsfartspolitisk forlik.

Det fikk de ikke da, men nå øyner de håp om å få på plass stabile og konkurransedyktige rammebetingelser for rederier og verft. For sjøfolk er dessverre situasjonen en annen.



Tonnasjeskatten ned

AP, FrP og SP har gitt sin tilslutning til regjeringens reduksjon i tonnasjeskatten.

For å komme på nivå med Europa, også når det gjelder system, har regjeringen varslet at de vil sette ned et ekspertutvalg. De tre partiene har i en felles merknad - og i forslag til vedtak - uttrykt krav om at det haster med konklusjonene, og at Norge fullt ut må utnytte det politiske handlingsrommet EU gir.

- Det er gledelig at en tilpassing i rederibeskatningen til europeisk nivå og system har bred oppslutning i Stortinget, sier Jon Lund.

Når dette er på plass, vil det gi trygghet og stabilitet for rederiene. At rederibeskatningen ikke lenger er en politisk kasteball, er en samlet næring fornøyd med.



Verftsgarantier vedtatt

Verftsgarantiordningen blir nå enstemmig vedtatt i Stortinget.

Sammen med merknader fra AP, FrP, SP og SV, gir dette verftsnæringen trygghet for hva de kan forvente for 2005. Også på dette området er Maritimt Forum glad for at partiene på Stortinget har samlet seg om en god ordning.

Sjøfolks rammebetingelser har vært et politisk stridstema i mange år. Situasjonen er ikke endret. Tvert i mot er frontene steilere nå enn tidligere. Hele næringen lider under dette.

Jon Lund ser svakere rekruttering til de maritime utdanningene, og rederiene er usikre når det gjelder bemanningsplaner. 2005 må etter hans mening brukes av politikerne og næringen, til å finne frem til samlende, stabile og konkurransedyktige rammebetingelser for sjøfolk.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.