Abelia-undersøkelsen
- Undersøkelsen består av 50 telefonintervjuer med toppledere fra medlemsbedrifter hos Abelia med mer enn 20 ansatte.
- Bedriftene tilhører følgende bransjer: Forskningsinstitusjoner, kreative yrker, konsulenter og it-bedrifter.
- Intervjuene ble i hovedsak gjennomført i 3. kvartal 2010.
4 av 10 kunnskapsbedrifter har en egen Facebook-side.
For hele landets næringsliv samlet har derimot mer enn 6 av 10 bedrifter valgt å vise seg frem i denne kanalen.
Det kommer frem av to undersøkelser det siste året.
To av fem får ikke bruke Facebook
Sinker
Kunnskapsbedrifter omfatter it-bedrifter, forskningsinstitusjoner, kreative yrker og konsulenter.
Abelia organiserer disse bransjene og har gjennomført en undersøkelse i samarbeid med Madigan kommunikasjon.
Den konkluderer med at kunnskapsbedriftene "fremstår som sinker i bruken av sosiale medier" når en andel på 40 prosent benytter seg av Facebook.
Byråkratene briefes om sosiale medier
Abelia sammenligner sine funn med en tilsvarende undersøkelse fra Dataforeningen i fjor.
Den tok for seg hele næringslivet og viser at 62 prosent av norske bedrifter har en egen Facebook-side.
Fenomenet er det samme når det gjelder Twitter.
30 prosent av kunnskapsbedriftene fronter sine hjertesaker her, mens andelen for hele næringslivet er på 59 prosent.
Kommunene svake på sosiale medier
Spisskompetanse
Kunnskapsbedriftene er mer enn andre bransjer avhengige av å vise markedet at de har solid spisskompetanse på sine områder.
Men likevel er det et mindretall som benytter internettbaserte kanaler til dette.
Mangler troen
Årsaken er manglende tro på sosiale medier.
- De færreste tror de faktisk når beslutningstagerne via disse kanalene, mener Abelia.
Les også: