IT

It-bedriftene tregest på sosiale medier

SINKER: Kunnskapsbedriftene er avhengige av at omverden kjenner til deres spisskompetanse, men er sinker når det gjelder å benytte sosale medier til formålet.
SINKER: Kunnskapsbedriftene er avhengige av at omverden kjenner til deres spisskompetanse, men er sinker når det gjelder å benytte sosale medier til formålet. Bilde: Colourbox
Espen Zachariassen
7. jan. 2011 - 10:34
Vis mer

4 av 10 kunnskapsbedrifter har en egen Facebook-side.

For hele landets næringsliv samlet har derimot mer enn 6 av 10 bedrifter valgt å vise seg frem i denne kanalen.

Det kommer frem av to undersøkelser det siste året.

To av fem får ikke bruke Facebook



Sinker

Kunnskapsbedrifter omfatter it-bedrifter, forskningsinstitusjoner, kreative yrker og konsulenter.

Abelia organiserer disse bransjene og har gjennomført en undersøkelse i samarbeid med Madigan kommunikasjon.

Den konkluderer med at kunnskapsbedriftene "fremstår som sinker i bruken av sosiale medier" når en andel på 40 prosent benytter seg av Facebook.

Byråkratene briefes om sosiale medier



Twitter

Abelia sammenligner sine funn med en tilsvarende undersøkelse fra Dataforeningen i fjor.

Den tok for seg hele næringslivet og viser at 62 prosent av norske bedrifter har en egen Facebook-side.

Fenomenet er det samme når det gjelder Twitter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

30 prosent av kunnskapsbedriftene fronter sine hjertesaker her, mens andelen for hele næringslivet er på 59 prosent.

Kommunene svake på sosiale medier



Spisskompetanse

Kunnskapsbedriftene er mer enn andre bransjer avhengige av å vise markedet at de har solid spisskompetanse på sine områder.

Men likevel er det et mindretall som benytter internettbaserte kanaler til dette.



Mangler troen

Årsaken er manglende tro på sosiale medier.

- De færreste tror de faktisk når beslutningstagerne via disse kanalene, mener Abelia.



Les også:

Få har regler for sosiale medier

R2 twitrer fra rommet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.