TRENING: Ansatte i forvaltningen skal bli vant til å bruke sosiale medier i jobben. (Bilde: Scanpix)

Byråkratene briefes om sosiale medier

  • IT

Saksbehandlerne i staten oppfordres til bli fortrolige med bruk av sosiale medier i jobben.

Hensikten er å få mer direkte kontakt med folk og samarbeide mer på tvers av og internt i etatene.





Mer enn Facebook

- Her er sosiale medier langt mer enn Facebook og Twitter, sier prosjektleder Sissel Kristin Hansen hos Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).

Hun ledet arbeidet med å få på plass en veileder i sosiale medier i staten.





Blogg

- Målet er at forvaltningen skal ha et bevisst forhold til sosiale medier, og at de vet hva disse er. De ansatte i forvaltningen skal involvere seg mer og delta i faglige diskusjoner, blant annet med blogginnlegg. Sosiale medier kan være nyttige redskaper for å få til samarbeid, dialog og deling - både internt og eksternt. Mens Facebook og Twitter handler mye om å formidle informasjon, ønsker vi å sette fokus på å dele informasjon, sier Hansen til Teknisk Ukeblad.





Sjikane

De ansatte er bedt om å komme med forslag om hva veilederen skal inneholde, og det er opprettet en egen blogg for å diskutere problemstillinger knyttet til bruken av sosiale medier.

- Her har vi fått en del innspill. Noen er engstelige for sjikane og spam. Andre fokuserer på nytten av sosiale medier og hvordan de kan gi bedre samarbeid, sier prosjektlederen.

Hver enkelt etat har ansvar for egne kjøreregler ved bruk av sosiale medier. Veilederen skal bidra til at byråkratene er mer bevisste på hva de gir seg i kast med.





Personvern

I tillegg er det en større utredning på gang om de utfordringene som sosiale medier kan by på i forvaltningsarbeidet.

Problemstillingene er blant annet informasjonssikkerhet og personvern.

Arbeidet skal være klart før sommeren neste år.