Lyse – smarte lyktestolper

Lyses ladeløsning er bare en av flere muligheter selskapet ser i smarte lyktestolper

Vil ta i bruk gatelys-infrastrukturen.

Interessen for Lyses stolpeladere var stor på Nordic Edge Expo i slutten av september.  Flere store, seriøse aktører er nå i kontakt med dem for å kjøpe laderne. Lyse forsetter å utforske mulighetene som ligger i smarte lyktestolper.
Interessen for Lyses stolpeladere var stor på Nordic Edge Expo i slutten av september. Flere store, seriøse aktører er nå i kontakt med dem for å kjøpe laderne. Lyse forsetter å utforske mulighetene som ligger i smarte lyktestolper. (Foto: Ina Steen Andersen)

Vil ta i bruk gatelys-infrastrukturen.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Overgangen til LED-pærer i lyktestolper gir helt andre muligheter til å benytte infrastrukturen for gatebeslyning til annet enn bare lys. 

I forbindelse med smartbykonferansen Nordic Edge Expo i slutten av september lanserte Lyse og Zaptec sine nye elbilladere integrert i lyktestolper

I etterkant forteller Lyse om umiddelbar stor interesse, og de er allerede i gang med prosessen med å selge stolpeladerne videre. 

Men mulighetene som finnes i infrastrukturen for gatelys stopper ikke der. 

Flere konkrete interesserte

Prosjektleder i Lyse, Trond Thorbjørnsen, forteller entusiastisk om interessen for ladeløsningen på konferansen. 

– Interessen var umiddelbar og den var vanvittig stor. Fra alle de største byene i Norge og fra folk fra Danmark, Island, UK. Det var energiselskap, boligselskap, byplanleggere, kommuner, ramser han opp. 

– Det er veldig gledelig at også andre ser at dette både er en smart og en viktig løsning, legger han til. 

Zaptec har fått oppgaven med å følge opp de interesserte. Det er foreløpig ingen konkrete avtaler eller bestillinger, men ifølge Thorbjørnsen er det flere aktører som har sagt at de vil kjøpe løsningen. Han kan ikke si hvem det er snakk om, men poengterer at det er snakk om store, seriøse aktører, både fra Norge og utlandet. 

– Så langt har Zaptec tatt imot de forespørslene vi har fått og har fått oppgaven med å lage en pakke. Det er det vi holder på med nå. Senere skal vi nok strømlinjeforme det litt mer, men det viktigste nå er å følge opp de første, påpeker prosjektlederen.  

Billigere løsning

Thorbjørnsen tror interessen i stor grad skyldes at ladeløsningen er langt billigere enn å bygge tradisjonelle ladere. I tillegg til at den gjør det mulig å få elbilladere i områder hvor det ellers ikke ville være plass til det. 

Akkurat hvor mye billigere har de ennå ikke konkrete tall på, men Zaptec har tidligere anslått at etableringskostnaden er rundt 30 prosent billigere enn å sette opp dedikert ladeutstyr, fordi det ikke er nødvendig å grave.

– Men hvis vi ser på hvordan vi skal bygge gatelys i fremtiden, så kan vi bygge disse skapene og funksjonene inn i lyktestolpen fra begynnelsen av. Da snakker vi kanskje en besparelse på 50 prosent, sier Thorbjørnsen. 

Ladeløsningen er fremdeles som et konsept å regne, de aller første har vært i drift i Stavanger sentrum i noen knappe uker.

– Det som er fint med å gjøre dette i Stavanger er også at det er enkelt for andre kommuner å gjenskape det vi har gjort. Dersom vi knekker koden for dette i Stavanger, så har vi gjort en kjempejobb for resten av landet også. Det føles godt. 

Det er likevel ikke særlig risiko forbundet ved å selge det videre alt nå. Laderne er bygget på kjente løsninger og eksisterende teknologi. Prosjektlederen forklarer at de ikke ønsket at det skulle bli et stort teknologisk utviklingsprosjekt.

– Vi valgte eksisterende utstyr, som vi vet fungerer og er stabilt. Vi bruker en standard lader fra Zaptec, og skapene er laget i aluminium, sier han. 

Elbilladerne synes knapt når de er integrert i lyktestolpen slik som her i Stavanger sentrum. Foto: Ina Steen Andersen

LED-pærer

Nå er planen først og fremst å følge opp de interesserte i etterkant av smartbykonferansen. Deretter skal de ta en fot i bakken for å se hvordan de vil gå frem videre. 

Blant det Lyse skal vurdere er om lyktestolpe-laderne bør skilles ut i et eget selskap som kan satse videre. 

Men de ser også på hva slags andre bruksområder gatelysene kan ha. 

– Bakteppet her er at vi har utredet mulighetene som ligger i infrastrukturen for gatelys. Årsaken er at vi har gått over til LED-pærer i lyktestolpene. Nå har vi strømtilførsel hele tiden, før var det kun strøm i dem når lyset var på, altså ikke på dagtid. I tillegg har vi trådløs teknologi og toveis kommunikasjon med armaturene, forklarer Thorbjørnsen. 

Og Lyse ser at det er klare muligheter for flerbruk. Elbilladerne er ett eksempel, men selskapet ser også på andre alternativer. For skapene som elbilladerne er plassert i kan brukes til langt mer. 

– Vi kan plassere andre former for avansert teknisk utstyr ute i gatene. Det kan for eksempel være utstyr som skal ivareta kamerainstallasjoner, det kan være til etablering av wifi-soner eller til sykkeltelling og lignende, forklarer han.

Smarte lyktestolper

I tillegg finnes en hel familie med sensorer til toppen av lyktestolpene. 

– Vi kan måle luftkvalitet, vindretning, lyd, er det glatt på veiene. Vi kan også bruke farget lys til å vise hva målingene sier. I lyktestolpen med elbillader utenfor Lyses kontorer lyser det grønt, for å signalisere at det er en elbillader her, sier Thorbjørnsen.

Han poengterer at de fleste litt større byer har smartbyinitiativer, og at den smarte lyktestolpen, med ulike sensorer er noe mange er opptatt av. 

Heller ikke skapene, som inneholder elbilladerne, trenger nødvendigvis å være bundet til lyktestolper. Også her ser selskapet på alternative muligheter. 

– Det kan være til bruk i boliger, næringsbygg, bedrifter. Vi kan vel si at vi ser på ulike anvendelsesområder, som ikke er knyttet til lyktestolpe-infrastrukturen. 

Ladeløsningen er heller ikke bundet til en spesifikk leverandør, selv om de i denne omgangen er utviklet sammen med Zaptec. 

– I teorien kan vi sette hva som helst av teknologi inni. Vi ønsker å ha med Zaptec, men vi vet også at mange ikke ønsker å måtte binde seg til en konkret teknologi eller leverandør, påpeker Thorbjørnsen. 

– Så vi er veldig spente på veien videre, understreker han. 

Tanken er at boksen, som her inneholder en elbillader, også skal kunne romme andre typer teknisk utstyr. Foto: Ina Steen Andersen

Smartby

Målet var også at prosjektet med stolpelading skulle være godt lokalt forankret. Elbilladerne bruker lokal teknologi, er designet lokalt og produsert lokalt. 

– Vi skal understøtte Stavanger som smartby, understreker Thorbjørnsen.

Stavanger kommune har satset mye på smartby de siste årene. Blant annet gjennom å være fyrtårn for EU-kommisjonens Smart Cities and Communities (SCC) og gjennom den nevnte konferansen Nordic Edge Expo. 

Selve prosjektet med testing av stolpeladerne er et samarbeid mellom Lyse og Stavanger kommune. Målet er å legge til rette for bruk av elbil der beboerne ikke har egen biloppstillingsplass. I tillegg har design og estetikk vært en viktig del av arbeidet. 

Prosjektet er spesielt rettet mot beboerne i trehusbyen i Stavanger, et vernet område, hvor nettopp dette er en svært relevant problemstilling. 

– De som ikke har muligheter til å lade hjemme vil dessuten ha vanskeligere for å bytte ut en fossilbil med en elbil, poengterer Thorbjørnsen. 

– Fra et konsernperspektiv er lyktestolpene en del av et bredt spekter av løsninger for elektrifiseringen. Vi skal bidra til overgangen til elektrisk transport, legger innholdssjef i Lyse, Kristin Støle Kalgraff, til. 

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå