Tidligere denne måneden hadde den nyutviklede fjernstyrte undervannsfarkosten Surveyor Interceptor sitt første kommersielle oppdrag i Nordsjøen.
Det var det statseide gasselskapet Gassco som tok den i bruk i forbindelse med driftsforberedelser for den 106 kilometer lange Knarr-rørledningen.
Les også: De har satset hus og bil på en oljeteknologi de ikke får på markedet
God fart
Målet var å kontrollere rørets ytre tilstand, som er nødvendig å gjøre før man begynner å frakte rikgass gjennom rørledningen til blant annet St. Fergus i Skottland.
Inspeksjonen tok 17 timer og ble gjort på havdybder fra 100 til 450 meter.
Dette gir en gjennomsnittshastighet på 3,33 knop (6.2 km/t). Den høyeste hastigheten farkosten hadde var 4,5 knop (8.3 km/t).
Les hvordan det norske gassystemet virker her.
Verdens raskeste
Gassco skriver i en pressemelding at inspeksjonen ble gjort omtrent tre ganger hurtigere enn det man normalt får til med en tradisjonell undervannsfarkost på dette havdypet.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Det skal gjøre den til verdens raskeste av sitt slag.
Dette skyldes en spesiell fasong og utrustning som gjør den helt unik til å oppnå stabile inspeksjonsdata i høy hastighet.
Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker
– Kostnadseffektivt
Interceptor skal ha oppført seg stabilt under inspeksjonen og hentet inn data av god kvalitet som ble behandlet og analysert på Edda Fonn-fartøyet på havflaten.
Kristin Kinn Kaste er direktør for transportnett i gasselskapet. Hun sier at operasjonen var greit priset.
– Slike operasjoner er i utgangspunktet kostbare, og det som blant annet påvirker totalprisen er offshorefartøyet, undervannsfarkostens effektivitet og valg av teknologi og metode. Ved å bruke ny og verdensledende teknologi ble dette totalt sett kostnadseffektivt for oss, sier hun i pressemeldingen.
Farkosten er spesialbygd av Kystdesign i Haugesund på vegne av samarbeidspartnerne MMT og Reach Subsea.
Les også:
Slik kan Barentshavet se ut i 2030
Her testes fremtidens gasstransport i full skala
Bygges om: Nå skal de 40-årige gasstankerne få en helt ny oppgave