Drift og vedlikehold

Innlandet: Snart går fem entreprenører igang med de nye driftskontraktene

1. september starter arbeidsdagen for fem nye driftskontrakter på fylkesveiene i gamle Hedmark og Oppland.

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Foto: Mählers
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
27. aug. 2020 - 13:08

Første september trer de første driftskontraktene i regi av Innlandet fylkeskommune i kraft. Da er det nye entreprenører som skal drive og vedlikeholde fylkesveiene i Gudbrandsdalen, Østerdalen og Rendalen med Engerdal og Trysil.

I en overgangsfase blir det fortsatt felles driftskontrakter for riks- og fylkesveier i fylket. Fra 1. september 2020 har Innlandet fylkeskommune egne driftskontrakter for fylkesveiene i fem av totalt 13 geografiske områder. For de øvrige åtte områdene blir det inngått nye driftskontrakter fortløpende fram til 2023.

Disse entreprenørene skal håndtere de fem nye driftskontraktene:

(Klikk på navnet på området for å se pristilbudene som ble gitt på hver kontrakt)

Hafjell Maskin: Sør-Gudbrandsdal (Lillehammer, Gausdal, Øyer og deler av Nordre Land, Ringebu og Sør-Fron)

Mesta: Nord-Gudbrandsdal (Nord-Fron, Sel, Lesja og deler av Dovre, Ringebu og Sør-Fron)

Bjørn Baastad: Rendalen, Engerdal og Trysil

Gjermundshaug Anlegg: Nord-Østerdal (Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga, Os og deler av Stor-Elvdal)

Svevia Norge: Sør-Østerdal (Elverum, Åmot og deler av Stor-Elvdal) 

En gutt fortviler mens han ser F-16-flyet som styrtet på Sadków-flybasen ved Radom i Polen torsdag.
Les også:

Fatal flystyrt i Polen

Færre konflikter

Innlandet fylkeskommune har laget nye maler for driftskontraktene.

– De nye kontraktene legger i større grad opp til at det blir betalt for faktisk utført arbeid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune i en nyhetsmelding.

Innlandet fylkeskommune har også lagt opp til tett samhandling mellom byggherre og entreprenør i hele kontraktsperioden.

– På den måten håper vi det blir mindre konflikter mellom kontraktspartene. Vi har den siste tiden gjennomført samhandlinger med de nye kontraktspartnerne våre, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet til det beste for trafikantene, forteller Riseng.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen garanterte i april at Noreg skulle forbli ein del av det indre marknaden. No får Noreg og statsminister Jonas Gahr Støre garantiar om at tollen på ferrolegeringar var eit enkelttilfelle. Diverre er det berre ord, skriv Senterpartiets parlamentariske nestleiar.
Debatt

Å la seg herse med

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.