Drift og vedlikehold

Innlandet lyser ut små veioppdrag for inntil 45 mill i gamle Oppland fylke

Fylket ser etter entreprenører som kan ordne opp i litt av hvert.

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Foto: Bjørn Olav Amundsen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
16. juni 2020 - 14:26

Her er det snakk om to rammeavtaler med rundt 14 måneders varighet, fra cirka 1. september i år og fram til 1. november 2021. I tillegg er det opsjon på ytterligere 12 måneder.

De to samlekontraktene heter henholdsvis Oppland Vest og Oppland Sør, og fylket akter å inngå avtale med en entreprenør i hver av dem.

Begge kontraktene kan dreie seg om følgende typer oppdrag, det være seg nyanlegg eller opprustningsoppgaver: Fortau, bussholdeplasser, gang- og sykkelveier, kollektivfelt, rundkjøringer, støyskjermer, støttemurer i granitt og betongkonstruksjoner, bergsikring, kant- og veiforsterkning, rekkverk og oppsetting av skilt.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Samlekontrakt 2020-2021 Oppland Vest

Denne rammeavtalen gjelder først og fremst kommunene Gjøvik, Søndre Land, Nordre Land, Etnedal, Sør-Aurdal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre og Øystre Slidre.

Forventet kostnadsramme er inntil 20 millioner kroner.

Et par eksempler på jobber som planlegges: Vedlikeholdstiltak på 19,2 kilometer av fylkesvei 2436 og 11,9 kilometer av fylkesvei 2432, samt en del mindre tiltak som blant annet en rasteplass og en kjettingplass.

Her kommer det ny, stor rundkjøring under E39 etter hvert. Fv. prosjektlederen i Eiffage, Leonel Galis, og Vegvesenets prosjektleder Jan-Helge Egeland.
Les også:

– Det mest kompliserte veiprosjektet

Samlekontrakt 2020-2021 Oppland Sør

Denne avtalen gjelder primært kommunene Gran, Søndre Land, Nordre Land, Østre Toten, Vestre Toten og Gjøvik.

Her ser fylkeskommune for seg en kostnadsramme på inntil 25 millioner kroner.

Og disse prosjektene er planlagt med start i 2020-2021:

  • 700 meter gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2332 Vennolumsvegen-Trintom skole i Gran kommune
  • Vedlikehold av 18,7 kilometer av fylkesvei 244
  • Pluss tre mindre oppdrag på fylkesvei 33 og noen andre små prosjekter

Digital tilbudskonferanse holdes på Teams den 24. juni.

Og frist for å gi tilbud er 19. august.

Mandag ble det første av sju batteritog fra Seiemens satt i drift i Danmark. I Norge kommer det heller ikke dette tiåret.
Kommentar

Hvor blir det av batteritogene?

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.