DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Innlandet får 6,6 mill for å forske på veienes tilstand

Pengene skal brukes til å se på hvordan tilstanden til en vei kan kartlegges, via kameraer som er montert på bussene.

Kameraer på bussene til Innlandstrafikk skal registrere tilstanden til veiene som bussene kjører på.
Kameraer på bussene til Innlandstrafikk skal registrere tilstanden til veiene som bussene kjører på. Foto: Gisle Johnsen/Innlandstrafikk
21. des. 2020 - 13:40

Fylkeskommunen får pengene fra Norges forskningsråd i samarbeid med Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) sine avdelinger i Trondheim og Gjøvik, melder fylket i en pressemelding.

Frida Hemstad Danmo med et materiale som virker lovende for å produsere oksygen billig.
Les også

Billige, skitne rester kan gi rent oksygen

Automatisk registering av vegen

Metoden går ut på å montere kameraer på bussene til Innlandstrafikk, for å kartlegge tilstanden på veien som bussen kjører på. Informasjonen fra kameraene blir så overført til datamaskiner og analysert.

NTNU skal finne ut hvordan data som hentes inn fra bussene kan bearbeides og brukes i analyser. Resultatene skal brukes til å planlegge hvilke vedlikeholdstiltak som bør utføres på veien.

Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.
Les også

Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring

Samarbeid med NTNU

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) er glad for at Innlandet kan gå foran, sammen med NTNU, og forske på dette fagområdet.

– Innlandet fylkeskommune og universitetet skal være med på å utvikle helt ny teknologi. Resultatene av denne forskningen kan få betydning for alle som driver med drift og vedlikehold av veier i Norge, sier Hagen.

– Spesielt gledelig er det at vi har en avdeling av NTNU på Gjøvik her i Innlandet, som har god kompetanse på geomatikk og geografiske informasjonssystem. Dette miljøet har vi nytte av å samarbeide med i flere sammenhenger, sier han.

I Sarpsborg har kommunen bygget vannledning i ring rundt byen, nytt avløpsrenseanlegg og en ny tilførselsledning til renseanlegget. Målet er å sikre vannforsyning for fremtiden og stoppe skadelige utslipp til Oslofjorden
Les også

Norge vil mangle våte hender

Stort vegnett som må kartlegges

– Vi har nesten 7000 kilometer fylkesveier i Innlandet. Det er krevende å ha oppdatert oversikt over tilstanden på dette veinettet til enhver tid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng.

I gjennomsnitt er det rundt 600 busser som kjører for Innlandstrafikk hver dag. Med et tastetrykk etter hver busstur blir det mulig å overføre data som viser hvordan tilstanden på veien er, og om den endrer seg fra dag til dag.

Portalen til den 6,5 kilometer lange tunnelen som skal rustes opp.
Les også

Viktig riksveitunnel stenger – setter inn ferger

Sparer penger og blir mer treffsikre

– Målet er å kunne gjøre tilstandsregistreringer av fylkesveinettet uten å måtte reise ut på tidkrevende befaringer, sier samferdselssjefen.

 På denne måten sparer vi penger, og vi får et bedre grunnlag når vi skal planlegge og beregne kostnadene for drifts- og vedlikeholdstiltak.

Dette vil også komme entreprenørene til gode, når de skal regne på oppdrag for fylkeskommunen. De vil få tilgang til oppdatert informasjon om veinettet, uavhengig av om de har hatt oppdrag for fylkeskommunen før, på de veiene som en utlyst kontrakt omfatter.

Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.