EKSOSRENSING

Innen 2020 må alle skip kutte svovelutslippene. Dette skipet seiler med en mulig løsning

18 år gamle Clipper Harald er et flytende demoanlegg for ny eksosrenseteknologi. Om bord er det nyeste utstyret for å «grønnvaske» eksosen.

Clipper Harald er 146 meter lang og frakter 12.6000 kubikkmeter etylen, kjølt ned til -104 grader.
Clipper Harald er 146 meter lang og frakter 12.6000 kubikkmeter etylen, kjølt ned til -104 grader. (Tore Stensvold)

18 år gamle Clipper Harald er et flytende demoanlegg for ny eksosrenseteknologi. Om bord er det nyeste utstyret for å «grønnvaske» eksosen.

TRONDHEIM: Det er bare å innse at ikke alle skip kan seile elektrisk på ren norsk vannkraft eller naturgass. Rederiet Solvang konkurrerer med hundrevis av andre LPG-skip om lasten. Alle bruker tungolje. Men internasjonale krav til lavsvovel og mindre nitrogenutslipp tvinger rederiene til å ta i bruk annet drivstoff, nye motorer eller nye renseteknologi.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå