BERGEN: Over 50 ingeniører fra Aker Solutions flys på tvers av landet en mørk vintermorgen. Mellom 10 og 20 av ingeniørene er helt ferske, og kommer gjerne fra andre bransjer. Mange har heller aldri vært på en rigg, eller i et reelt offshoremiljø.
– Noen av oss har vært offshore og om bord i en rigg, men dette er første gangen en hel ingeniøravdeling kommer samlet ut på rigg, sier avdelingsleder Hans Christian Nilsen til Teknisk Ukeblad.
Ferden går videre i turbuss, og flere er spente på hva som møter dem på basen i Ågotnes. En enorm stålkonstruksjon skimtes, og stemningen stiger.
Se bildene: BILDESERIE: Ingeniører på tur
Hever kompetansen
Ingeniøravdelingen jobber innen såkalt workover systems, som leverer undervannsutstyr for komplettering og vedlikehold av subsea-brønner. Bakgrunnen for visitten er at Akers Solutions har sikret seg en teknologiutviklingskontrakt til 2,3 milliarder kroner med Statoil, for levering av fleksibelt system for workover-operasjoner.
Kontrakten inkluderer et workover-system til 500 millioner kroner, for å designe og levere workover-utstyr til fire nye brønner på Statoils Vigdis Nord-øst utbygging.
Les også: Trenger flere teknologer ute
– Gjennom Vigdis-prosjektet samarbeider vi med Songa Drilling. De var villige til å ta i mot oss for å heve kompetansen blant våre ingeniører, sier Nilsen.
Initiativtaker til turen, Henrik Barstad Bermingrud, mener det gir en stor nytteverdi for ingeniørene å komme om bord i riggen.
– Det gir en helt annet forståelse å se ting med egne øyne, sier Bermingrud.
Les også: Siri fikser ikke ingeniørenes spørsmål
Seks måneder på en time
Men før ingeniørene kan entre riggen, må de gjennom et generelt kurs om letevirksomhet og boring for ingeniørene, holdt av riggsjef på Songa Delta, Knut Vavik.
– Dette kurset tar vanligvis seks måneder å komme seg gjennom. Vi skal gå gjennom det på en time, humrer Vavik.
Les også: Fra trainee til teknisk sjef
Songa Delta ligger ved CCB-basen i Ågotnes for oppgraderingsarbeid. Over 500 personer er i full sving på riggen, og det sveises, hamres, kables og skrus.
– Desto mer ingeniørene kan om offshorevirksomheten, desto mindre nedetid er det på riggen. Det er en vinn-vinn situasjon. Når vi skal på kontrakt med Statoil neste sommer, skal Aker Solutions levere utstyr til oss. Da er det et poeng at ingeniørene har en viss kjennskap til miljøet om bord i riggen, som de designer utstyret for, forklarer Vavik.
Sikrere og bedre
Med en daglig riggrate på 350- 400.000 dollar skjønner man fort hvilke kostnadsbesparelser det snakkes om med å unngå nedetid på riggen.
Ifølge Nilsen blir produktene som designes av Aker Solutions’ ingeniører sikrere og bedre desto mer erfaring ingeniørene har.
– Vi har også planer om å sende ansatte offshore for å være med på en brønnintervensjon. Man blir aldri utlært i denne bransjen, og man trenger alltid mer kompetanse, sier Nilsen.
Mye skal bygges om på riggen, som for eksempel håndteringssystemet for "juletrær".
Les også: Oljeinvesteringene går til himmels
Vil ha flere
– Allerede nå er riggen på grensen designmessig til hva den kan håndtere av utstyr. Det er litt av grunnen til at vi ønsker å ha dere om bord. Det er viktig å tenke på den type problemstillinger når man designer utstyr, sier Vavik til ingeniørene, mens de vises rundt på riggen.
Aker Solutions er inne i en sterk vekst, og avdelingen har vokst fra 75 personer til 140 siden juni 2009.
– Vi har et mål om å vokse til 180- 190 personer innen utgangen av 2012. Vi er på god vei til å nå dette, men det er klart vi må skape en attraktiv arbeidsplass for å sikre de gode hodene, sier avdelingsleder Hans Christian Nilsen.
Ifølge Nilsen har Aker Solutions som ambisjon å kunne tilby en konkurransedyktig lønn, men ikke å være lønnsledende.
Les også: Think-konkurs kan velte batterigigant
Fra bil til olje
– Hos oss må folk like innholdet i jobben, like mye som lønnen. Slike turer som dette bidrar til trivsel, sier Nilsen.
Selskapet har nylig gjennomført en rekrutteringskampanje, og har hentet inn flere ingeniører fra andre bransjer.
– Vi hentet nylig inn fire ingeniører fra Polen. Alle må gå i opplæring, siden de kommer fra andre bransjer enn oljeindustrien. Vi har også ansatt syv personer fra bilselskapet Think. Disse må også ha omskolering, sier Nilsen.
Etter at bilselskapet Think gikk konkurs i fjor, spaserte omtrent 15 ingeniører fra selskapets tidligere hovedkvarter på Fornebu over til nabobygget der Aker Solutions holder til.
Jörgen Olson er tidligere ingeniør i Think, og nyansatt i Aker Solutions.
Les også: Elbilingeniørene gikk over til olje
Ingen stor avstand
– Jeg begynte i sommer. Det er mye likt som bil- og oljeingeniør, men jeg har også vært gjennom en del kursing og skoler, forklarer Olson.
Han har, som mange andre i reisefølget, aldri vært om bord i en rigg før.
– Det er spennende og nyttig å se med egne øyne hvordan offshoremiljøet fungerer, sier Olson.
Nilsen mener det ikke er stor avstand mellom å jobbe som bil- og oljeingeniør.
To år i skole
– Fokuset på kvalitet er det samme. Men det er også noe ulikt, som terminologien. Uansett er det en god erfaring å kunne se ting fysisk, og det gir en bedre forståelse og kunnskapsinnhenting, sier Nilsen.
I gjennomsnitt bruker selskapet ett til to år på å omskolere de ansatte.
– Men det er også viktig med personlige egenskaper, som at man kan operere som en lagspiller. Det er et hav av tilbud der ute for ingeniører, og vi prøver å holde på folkene, sier Nilsen.