Ved å gi ingeniørene en bedre forståelse av hvordan produktene de designer skal fungere, kan store pengesummer spares. (Bilde: Håkon Jacobsen)
En turbuss plukker opp avdelingen på Flesland og frakter dem til Ågotnes, CCB Basen. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Riggen Songa Delta er ingen ungpike. Riggen ble bygget i 1981, og ligger til kai for femårig klassing. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Før ingeniørene kan gå om bord på riggen, må de gjennom et generelt kurs om letevirksomhet og boring. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Kurset tar vanligvis seks måneder, mens ingeniørene bruker en time. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Det er ikke alltid like lett å finne riktig størrelse og utstyr når over 50 ingeniører er på tur. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Aker Solutions er inne i en sterk vekstperiode, og avdelingen innen workover systems skal vokse fra 140 til 180 personer innen utgangen av 2012. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Alle mann har fått på seg riktig utstyr, og er klar for å entre Songa Delta. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Alle må være kjent med sikkerhetsinstrukser og rutiner før de går om bord Songa Delta. Rig manager Knut Vavik forklarer. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Aker Solutions sendte over 50 ingeniører til riggen Songa Delta for å lære mer om offshorevirksomheten. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Rig manager for Songa Delta, Knut Vavik, viser og forklarer hvordan ting fungerer om bord riggen. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Flere nyansatte i Aker Solutions er med på turen, og sier de finner det veldig lærerikt å se hvordan offshore-miljøet fungerer i praksis. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Først blir gruppen vist riggen fra undersiden. Lukten er det første som slår det, ettersom flere års samling av skjell og tang oser mot deg. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Jörgen Olson er tidligere ingeniør i bilselskapet Think og fersk ansatt i Aker Solutions. Han sier det er mange likheter som bil- og oljeingeniør. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Songa Delta begynner å trekke på årene, og Knut Vavik påpeker at riggen allerede er på grensen til hva den kan håndtere rent designmessig. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Ingeniørene blir bedt om å tenke på hva riggen har av kapasitet og plass når de designer nytt utstyr for den. Songa Delta er fra 1981 og er en såkalt halvt nedsenkbar rigg. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Riggsjef Knut Vavik sier at desto mer ingeniørene kan om offshorevirksomheten, desto mindre nedetid er det på riggen. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Strålende fornøyde ingeniører har fått godt utbytte av omvisningen på riggen. (Bilde: Håkon Jacobsen)

BILDESERIE: Ingeniører på tur