SAMFERDSEL

Ingen kollektiv-revolusjon

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. feb. 2004 - 11:04

Studentenes nyskapingsorganisasjon Start NTNU hadde lagt opp til å finne gode løsninger på kollektivtransportens utfordringer for all framtid i går.

200 studenter kastet seg over oppgaven og kom med til dels svært så kreative løsninger, men altså ingen definitive.

Det ble likevel kåret et vinnerforslag: En "intelligent" mikrochip.

Vinnergruppen besto av Stian Remåd, Lena Larsen, Kristian Tangeland, Signe Marie Grave og Live Sem.

Slik forklarer Kristian Tangeland forslaget: - Vi vil lage en personlig registreringsbrikke som brukeren kun skal behøve å ha på seg når han går på bussen.

Tanken er at brikken skal gjøre av- og påstigning mye raskere enn dagens systemer og den skal inneholde informasjon om brukeren og kunne kommunisere med både buss og holdeplass.

- På den måten kan for eksempel føreren av bussen vite hvor mange som venter på neste holdeplass og om det skulle være brukere med spesielle behov som handikappede og foreldre med barnevogner. Den kan også lett standardiseres slik at samme chip kan registrere både tog-, buss- og kanskje også flybruk. All kollektivbruk samles opp på en månedlig regning, forklarer Tangeland.

Juryen mente ideen var gjennomførbar og med stort potensial, opplyser Magnus Horn Strømmen, informasjonsansvarlig for Start NTNU.

Premien for beste forslag var interrailbilletter til hele vinnergruppen.

Start NTNU og de frammøtte fikk drahjelp fra aktører i transport-Norge til idédugnad om kollektivtransport fra NSB, Sintef, Q-Free og Telenor FoU. De fortalte om muligheter og utfordringer fra sine synsvinkler, før de spilte ballen videre til studentene. Resten av dagen var viet idemyldring og over i konkretisering av løsninger.

Utfordringer i kø

Idédoktorer fra Oasen hjalp deltagerne i gang med den kreative prosessen, og de oppfordret deltagerne til å være bruker- og behovsorienterte.

Festglade studenter er storbrukere av kollektivtransport og kom med mange mange interessante innspill for samarbeidspartnerne. Ikke overraskende sto ønske om individuelle løsninger og fleksibilitet høyt på ønskelista.

Studenter er - som de fleste andre - utålmodige og liker ikke å vente på transport.

-De ønsker å bli tatt fra A til Å uten å stoppe på alle bokstavene i hele alfabetet!, oppsummerte Astrid Helland, et av medlemmene i arrangementskomiteen, etter de innledende diskusjonene.

Sprøe ideer

Av de mer luftige forslag var en vorspiel-buss, framsatt av Kjetil Andersen, leder for Fantasi:Transport. Han mente den kunne kjøre rundt i helgene og plukke opp festglade mennesker. Da ville det ikke være så farlig om bussen tok litt lenger tid enn forventet. Ottar Andre Sandvik ville derimot tilfredsstille travle brukere med en Nintendo-buss.

- Jeg tror vi trenger mer underholdning når vi bruker kollektivtransport!. mente han.

Ville ideer og sprø forslag ble humoristisk mottatt, men overlevde ikke dagen. Idémyldringen ble mer konkret og forslagene mer gjennomførbare etter hvert som studentene fikk tygget mer på problemstillingene. Likevel - kollektivtransporten endres neppe etter dette.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.