MOTOR

Tankfly sikrer mer arbeid på Kongsberg

Boeing slapp nye illustrasjoner av de kommende tankflyet KC-46A etter at de vant kontrakten med US Air Force. Her er det et F-35-kampfly, som Norge har planer om å kjøpe, som skal etterfylle drivstoff i lufta.
Boeing slapp nye illustrasjoner av de kommende tankflyet KC-46A etter at de vant kontrakten med US Air Force. Her er det et F-35-kampfly, som Norge har planer om å kjøpe, som skal etterfylle drivstoff i lufta. Bilde: Boeing
25. feb. 2011 - 14:26

At Boeing vant tankflykonkurransen, kan bety nye oppdrag verdt flere titalls millioner dollar for Volvo Aero Norge. KC-46A er navnet på det nye tankflyet til det amerikanske flyvåpenet. Det er basert på 767, og da heter produsenten selvsagt Boeing.

Årsaken er at Kongsberg-selskapet er eneleverandør av flere deler til Pratt & Whitney-motoren PW4000 som Boeing blant annet benytter på passasjerflyet B767 i dag og har planer om å montere på KC-46A.

– Ettersom 767-programmet synger på siste verset, kan du godt se på dette som en bonus for oss, sier program- og markedsdirektør Robert Grepperud til tu.no.

Avgjørelsen i den kontroversielle og langvarige anbudskampen, ble offentliggjort på en pressekonferanse torsdag.

Les saken: Tankfly-krigen mot slutten

KC-46A skal erstatte de rundt 50 år gamle tankflyene KC-135 som Boeing også står bak.

De første 18 av de nye tankflyene skal leveres innen 2017.

Skuffelse

Hos EADS er selvsagt skuffelsen stor. Den europeiske luftfart- og forsvarsindustrigiganten vant den forrige anbudsrunden for nøyaktig tre år siden.

EADS North America uttaler i en pressemelding at de ikke bare er skuffet, men også bekymret over at det amerikanske flyvåpenet har valgt et konseptfly, med risikoen det medfører, framfor KC-45 som alt har bevist sin kapasitet i lufta.

– Vi ser fram til å diskutere med flyvåpenet hvordan de trakk sin konklusjon, sier styreleder Ralph D. Crosby jr.

Priskrig

Da EADS vant forrige runde i 2008 ble Boeings protester tatt til følge av den amerikanske riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO), og prosessen nullstilt. Da startet en priskrig mellom luftfartens to giganter, Boeing og Airbus, eller rettere sagt den militære delen av Boeing og Airbus' morselskap EADS.

Boeing slo EADS på pris. Deres KC-46A skal ha blitt tilbudt til minst én prosent lavere pris enn KC-45, opplyste flyvåpenminister Michael Donley på pressekonferansen.

At énprosentgrensa ble brutt, betød samtidig at anskaffelseskomiteen kunne hoppe over 96 kravspesifikasjoner.

Flyvåpenminister Michael Donley (på podiet) sammen med stabssjef Norton Schwartz i flyvåpenet (f.v), viseforsvarsminister William Lynn og Ashton Carter som er sjef for amerikanernes versjon av Flo, nemlig Undersecretary of Defense for Acquisition, Technology and Logistics. Foto: USAF Jim Varhegyi

Første flyging i 2015

I første omgang er det en kontrakt verdt 3,5 milliarder dollar som Boeing har vunnet. Den omfatter første prosjektfase og byggingen av fire testfly, der jomfruferden er planlagt til 2015, og til sammen 18 fly innen 2017.

Flyvåpenets intensjon er å deretter anskaffe 179 tankfly. Dette antallet kan dobles dersom alle dagens rundt 400 KC-135 skal erstattes.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Her er pressemeldingene fra Boeing , EADS og det amerikanske luftforsvaret

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.