OPTIMARIN BALLAST SYSTEMS

Storkontrakt for ballastvannrens

Norske Optimarin skal installere rensesystem for ballastvann på 24 bulkskip til rederiet Saga Shipholding Norway.

OPEN HATCH: Saga Shipholding Norway, som har en flåte bulkskip med stor lukeåpning, open hatch, bestiller ballastvannrensesystem til 24 skip.
OPEN HATCH: Saga Shipholding Norway, som har en flåte bulkskip med stor lukeåpning, open hatch, bestiller ballastvannrensesystem til 24 skip. (Bilde: Saga Shipholding)

Norske Optimarin skal installere rensesystem for ballastvann på 24 bulkskip til rederiet Saga Shipholding Norway.

Optimarin Ballast Systems (OBS) skal tilpasses de 24 skipene som allerede er i drift.

Kontrakten er verdt 100 millioner kroner og kommer i etterkant av en ordre på OBS til åtte nybygg for Saga og japanske NYK, ett av verdens største rederier med 850 skip i flåten.

Saga Shipholding er datterselskap av NYK.

Les også: IMO-krav til skipsutslipp

Tusenvis omfattes

IMO-regler krever at alle nye skip fra 2016 skal ha rensesystem for ballastvann for å hindre overføring av marine arter til fremmede farvann.

Det er overgangsregler for eksisterende skip.

Cirka 50.000 skip vil omfattes av kravene i løpet av noen år.  Det innebærer at markedet for retrofit, det vil si tilpassing av systemer til eksisterende skip, er enormt.

Optimarin hevder at cirka 11.000 skip i perioden 2013-2016 vil installere ballstvannrensesystem når skipene er inne til obligatorisk femårsklassing.

Les også: Sertifiserer energispareplan

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/102985

To norske

De to norske leverandørene med egenutviklet teknologi, Optimarin fra Stavanger og Ocean Saver i Drammen, har IMO-godkjente anlegg og er godt etablert i markedet.  

Optimarin har en samlet ordreserve på 250 millioner kroner, tilsvarende anlegg til 110 skip.

Les også:

Ny generasjon rensesystem godkjent

Strengere krav til skipsopphogging 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå