OPEN HATCH: Saga Shipholding Norway, som har en flåte bulkskip med stor lukeåpning, open hatch, bestiller ballastvannrensesystem til 24 skip. (Bilde: Saga Shipholding)

OPTIMARIN BALLAST SYSTEMS

Storkontrakt for ballastvannrens

Norske Optimarin skal installere rensesystem for ballastvann på 24 bulkskip til rederiet Saga Shipholding Norway.

Optimarin Ballast Systems (OBS) skal tilpasses de 24 skipene som allerede er i drift.

Kontrakten er verdt 100 millioner kroner og kommer i etterkant av en ordre på OBS til åtte nybygg for Saga og japanske NYK, ett av verdens største rederier med 850 skip i flåten.

Saga Shipholding er datterselskap av NYK.

Les også: IMO-krav til skipsutslipp

Tusenvis omfattes

IMO-regler krever at alle nye skip fra 2016 skal ha rensesystem for ballastvann for å hindre overføring av marine arter til fremmede farvann.

Det er overgangsregler for eksisterende skip.

Cirka 50.000 skip vil omfattes av kravene i løpet av noen år.  Det innebærer at markedet for retrofit, det vil si tilpassing av systemer til eksisterende skip, er enormt.

Optimarin hevder at cirka 11.000 skip i perioden 2013-2016 vil installere ballstvannrensesystem når skipene er inne til obligatorisk femårsklassing.

Les også: Sertifiserer energispareplan

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/102985

To norske

De to norske leverandørene med egenutviklet teknologi, Optimarin fra Stavanger og Ocean Saver i Drammen, har IMO-godkjente anlegg og er godt etablert i markedet.  

Optimarin har en samlet ordreserve på 250 millioner kroner, tilsvarende anlegg til 110 skip.

Les også:

Ny generasjon rensesystem godkjent

Strengere krav til skipsopphogging