Det danske Lindø-verftet sliter med ordretørke. Ikke siden i fjor vinter har verftet klart å få en kontrakt.
Kuttene har vert varslet lenge. Ledelsen har jobbet på spreng med å finne alternativer.
Tøft offshore
Ombygging og restrukturering for å sikre flere kontrakter fra offshoremarkedet har vært omhyggelig analysert. Men heller ikke der står oppdragene i kø.
Verftet, også kjent som Odense Stålskibsværft, varslet allerede i vinter at det gikk mot oppsigelser.
Gjør ferdig 16 skip
Foreløpig har de rundt 2 7000 ansatte nok å gjøre med seks bulkskip og sju ro-ro-fartøy samt tre fregatter.
Det blir imidlertid mindre å gjøre for blåkragene, det vil si funksjonærene, ifølge danske Ingeniørens nettutgave.
I verkstedet er det nok arbeid for 2.000 fram til mars neste år. Deretter synker behovet for ansatte fram mot midten av 2011.
Nå jobber ledelsen med en plan for et mindre verft med rundt 500 ansatte.
Rike eiere
Verftet er eid av AP Møller Maersk-konsernet. Det regnes som ett av verdens mest moderne etter omfattende modernisering de seinere år.
Verdens største containerskip, Emma Maersk, er bygget for verftets eier
Emma Maersk har en kapasitet til å ta 11.000 TEU-containere.
Skipet er på 156 907 dødvekttonn, 397 meter langt og 53 meter bredt.