Emma Maersk er verdens største containerskip med kapasitet til å ta 11.000 TEU-containere. Skipet er på 156 907 dødvekttonn, 397 meter langt og 53 meter bredt. Det rager 100 meter i været og trenger en besetning på kun 13 personer. (Bilde: Wiki Commons)
SISTE STORE: Verdens største containerskip, Emma Maersk, ble ferdig i 2006 og kan være det siste kjempeskipet som bygges i Danmark. Dersom A.P. Møller-Mærsk kaster inn håndkleet etter 91 år som eiere av Odense Stålskibsverft, vil 2.700 stå uten arbeid. (Bilde: Wiki Commons)
Odense Stålskibsverft, kjent som Lindø-verftet, ble etablert i 1918 av A.P. Møller-Mærsk. I 2009 er det 2.700 ansatte, hvorav 500 funksjonærer. (Bilde: A.P. Møller-Mærsk)

Stenger skipsverft

  • Industri

Danske Maersk sitter og veier for og imot å stenge underskuddsverftet Odense Stålskibsverft.

Hele 2.700 ansatte går en uviss framtid i møte.

Eiere i 91 år

Det danske storkonsernet A.P. Møller-Mærsk har holdt verftet under armene og sørget for å modernisere det til å bli ett av verdens mest moderne. Men nå er tålmodigheten nær slutt etter 91 år på eiersiden.

I 2010 kan det være kroken på døra for godt, ifølge den danske avisa Dagbladet Børsen.

En igjen

Ordreboka er tom etter levering av et containerskip som nå bygges for levering neste år.

Verftet var avhengig av nye kontrakter innen utgangen av 2008 for å holde de ansatte i arbeid, skriver danske Ingeniøren.

I et desperat forsøk på å overleve, har verftsledelsen forsøkt å komme inn på offshoremarkedet i Norge. Det har ikke gitt resultater. Heller ikke markedet for mindre spesialskip har vist seg å være klar for en ny aktør.

Odense Stålskibsverft, også kjent som Lindø-verftet etter beliggenheten, har siden slutten av 90-tallet gjennomgått en modernisering som skulle gjøre det lønnsomt å bygge store containerskip og tankskip i høykostlandet Danmark.





Verdens største

I 2006 leverte verftet verdens største containerskip på 11.000 TEU, Emma Mærsk, til morselskapet AP. Møller-Mærsk.

I 2007 leverte verftet et stort underskudd på 810 millioner danske kroner, og bedre blir det neppe for 2008.

Under verftets storhetstid var det over 5.000 ansatte.

Familiefølelser

Ifølge avisa Politiken er det kun familien Møller-Maersks følelser for verftet som har holdt liv i selskapet.

Den snart 100 år gamle grunnleggerens sønn, Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller, er fortsatt åndsnærværende medeier i konsernet.

Han var bare fem år gammel da hans far grunnla verftet i 1918. I en alder av 90 år gikk han i 2003 av som styreleder i konsernet.

Sterke negler

Danske medier har i flere år skrevet om krisestemning og manglende overskudd ved verftet.

Ved generalforsamlingen i 2005 sa A.P. Møller-Mærsk-konsernets styreformann, Michael Pram Rasmussen, at verftet ”hang ved neglene”, skriver Ingeniøren.

– Vi arbeider iherdig for, at Lindø skal klare seg. Problemet er at effektiviteten fortsatt er altfor dårlig. Om Lindø vil overleve, er helt avhengig av at effektiviteten stiger, sa Michael Pram Rasmussen for fire år siden.