Wärtsilä og MAN Diesel & Turbo har allerede holdt på siden 2002 under det såkalte Hercules-programmet i EU-regi med å utvikle mer effektive og miljøvennlige saktegående og mediumhastighets motorer.
Nå ha de to fått klarsignal og 133 millioner kroner til å forske og utvikle i tre år til. Dette blir tredje fase av Hercules-programmet der målet er framtidas dieselmotorer som bruker 10 prosent mindre drivstoff, men øker propulsjonseffektiviteten med 60 prosent. Det betyr betydelige reduksjoner i CO2-utslipp, 70 prosent mindre NOx og 50 prosent mindre partikkelutslipp fra 2020.
Les også: Gammel gassmotor kan løse miljøproblem
Nær duopol
Wärtsilä og MAN dominerer fullstendig markedet for motorer i sakte- og mediumsegmentet med 90 prosent.
Hercules C vil fokusere spesielt på tre områder:
- Drivstoffinjeksjon og forbrenning
- Opprettholde motorenes effektivitet gjennom levetiden (materialteknologi, friksjon, slitasje, smøring (tribologi), utvikle sensorer, måle- og overvåkingsteknikk
- Nær 0-utslipp ved å integrere teknologi og systemer utviklet i Hercules A og B.
Totalt vil Hercules-programmet fra 2002 til utgangen av 2014 ha kostet 76 millioner euro (ca. 580 millioner kroner). En rekke selskaper har vært med som partnere i ulike faser.
Les også:
Reduserer metanutslippet med 70 prosent
Planlegger flytende kraftverk til Bergen