UTFORDRING: Industridesigner Einar Hareide liker de ekstra utfordringene det er å tilfredsstille krav fra myndigheter og klasseselskaper når han jobber for maritim industri. (Bilde: Tore Stensvold)

– Design skal gi stolthet

  • Industri

Kjennetegn på god design

  1. Wow-faktor: Må skille seg ut
  2. Mmm-faktor: Må falle i smak
  3. Aah-faktor: Må aksepteres

Aah-faktoren ligger i skjæringspunktet marked/teknikk. Hva vil markedet ha og hva kan teknikken løse.

Designprosess: Kommunikasjon mellom designer og kunden. Produktet skal kommunisere. Hva vil du kommunisere? skape en identitet, gjenkjennelse hva markedet vil ha/trenger og hva teknologien kan gjøre.

Maritime produkter med Hareide design

  • 2009: Kongsberg Maritime – K-Master arbeidsstasjon for skipsbro
  • 2009: Fjellstrand – FlyingCat 2010, design for en katamaranserie på 28–50 meter
  • 2008: Berg Propulsion – Hendel og kontrollpanel
  • 2008: FKAB RoRo – Ny skipsdesign for fraktefartøy
  • 2007: Brødrene Aa – Design av passasjerkatamaraner
  • 2003: Rolls-Royce Marine – Hendel og kontrollpanel for framdriftssystem
  • 2002: Brødrene Aa – Design av rask legebåt, Rygedoktoren
  • 2002: Kongsberg Maritime – Autochief C-20–hendler for styring av propulsjonssystem


Den kjente industridesigneren Einar Hareide liker oppdrag for skipsfartskunder. Av flere grunner.

– Shipping og skipsindustri er en konservativ bransje, slår Hareide fast. Det kan være en utfordring for en designer som møter mye synsing og ikke alltid like godt begrunnet hvorfor ting er som de er.

Kompleks

Det skremmer ikke Hareide. Heller ikke en bunke omfattende krav og spesifikasjoner på grunn av sikkerhet.

– Den maritime bransjen er svært kompleks, det er mye mer å ta hensyn til. Det er en rekke krav og regler fra Sjøfartsdirektoratet, IMO og klasseselskapene vi må forholde oss til, sier Hareide.





BERG PROPULSJON: Hendel og panel. Vant Red Dot Design Award 2009.
BERG PROPULSJON: Hendel og panel. Vant Red Dot Design Award 2009. FOTO: Hareide Design Hareide Design

Maritim kundeliste

Hareide Design har fått en stor produkt- og kundeportefølje innen maritim industri, fra eksteriør til interiør.

På listen finner vi Rolls-Royce Marine, Odim (nå en del av Rolls-Royce), Kongsberg Maritime, Lilaas, Brødrene Aa, Fjellstrand og Kockums.

Han mener det er mye mer krav i den maritime bransjen enn i andre.

– Det er det som gjør det spennende og utfordrende å jobbe med kunder fra dette segmentet, sier han.

Tungt involvert

Hareide, som kanskje er mest kjent for sin tid som sjefsdesigner i Saab, har blitt trukket mer og mer inn i skipsutstyrsindustrien.

Først ute var Kongsberg Maritime og Rolls-Royce tidlig på 2000-tallet.

Kongsberg fikk i 2002 hjelp til å designe ny hendel og panel for framdriftssystemet Autochief.





K-Master - fornyer og forbedrer arbeidssituasjonen for operatører på aktre bro på offshore-serviceskip. Etter grundig brukeranalyse ble vekten lagt på finne et felles brukergrensesnitt for all maritim elektronikk på arbeidstasjonen.  Brukerne opererer i krevende og ofte farlige situasjoner, og med K-Master øker enkelthet og oversikt og dermed sikkerheten.  
Merket for god design 2010 - industridesign. Jurykjennelse: Det nyskapende i løsningen er at flere frittstående produkter har blitt integrert inn i én arbeidsplass. Alle konsollene har fått enhetlig brukergrensesnitt og presentasjonsform. Skjermbasert interaksjon forenkler også fremtidig oppgradering. Det er videre lagt vekt på forenkling og fokus på at de funksjoner som brukes mest, er mest tilgjengelig. Løsningen presenterer et situasjonsbilde på en intuitiv måte.
KONGSBERG MARITIME: -K-Master. Alt-i-ett-kontrollstol for offshore serviceskip. FOTO: Kongsberg Maritime Kongsberg Maritime

Opprydding

Rolls-Royce banket også på hos Hareide Design.

Selskapet leverte framdrifts- og kontrollsystemer med tilhørende pulter, knapper, lamper, hendler og skjermer.

Dette er som regel montert innimellom kontrollpulter og apparater fra andre leverandører. Om funksjonaliteten var til stede, var imidlertid ikke synsinntrykket og antakelig heller ikke hensynet til ergonomi for dem som har sin arbeidsplass på en skipsbro.

– En skipsbro er sammensatt av mange, vanvittig kompliserte systemer. Vi satte oss sammen med Rolls-Royce for å utvikle skipsbrosystemer som kunne kjennetegne selskapet, skape en felles identitet, kommunisere et budskap og være en god arbeidsplass for skipsoffiserene, sier Hareide.





Gjenkjennelse

Inspirasjonen hentet Hareide og Rolls-Royce fra flyindustrien.

Skipsoffiserer på offshorefartøy er ikke tvil om hvilket utstyr som kommer fra Rolls-Royce. Alle pulter, paneler, hendler og skjermbilder har en felles profil. Men det er ikke Hareide og hans designteam i Oslo eller Göteborg som har sittet på sine lønnkamre og pønsket ut pene linjer, former, farger og materialer. Design utvikles ikke i et vakuum.

– Design må utvikles sammen med kunden. Produktet skal speile bedriften, være en verdi for dem. Da må vi forstå hvem de er. Vi har mange arbeidsmøter for å finne ut hva kunden ønsker, hva vil de kommunisere og hva deres identitet skal være, sier Hareide.

Kongsberg Maritime kom tilbake til Hareide Design med flere produkter. Nå er alle Kongsberg Maritimes kontrollpaneler og utstyr for skipsbroer og maskinrom designet slik at alle ser at de kommer fra samme leverandør.





FJELLSTRAND: Ny katamaranserie fra 28 - 50 meter.
FJELLSTRAND: Ny katamaranserie fra 28-50 meter. FOTO: Hareide Design Hareide Design

Apple-påvirkning

– Design skal gi stolthet, både for oss som designer og for kunden. Den skal gi identitet ikke bare på utsiden, men også inni. Det må være gjennomgående kvalitet, påpeker Einar Hareide.

Etter Apples suksess med Iphone og Ipad med berøringsskjerm, er stadig flere kunder opptatt av touchskjermer.

– Pendelen har kanskje svingt for langt. Vi må ha en kombinasjon av mekanisk og touchskjerm, mener Hareide.

Den balansegangen gjennomførte Hareide og Kongsberg Maritime med skipsførerstolen K-Master i 2009. Det medførte designpris.

Med gode materialer og presisjonsfresing, er det mulig å lage detaljer som tidligere ble sett på som umulig uten å støpe. Nå kan man frese detaljer i aluminium og sette lys bak og få gjennomskinnelighet. Det åpner flere muligheter for designere.





KOMMANDO: Brua på seismikkskipet Geo Coral.
Design: Skispteknisk 
Rederi: Fugro 
Lengde: 108,3 meter 
Bredde: 24/28 meter 
Bruttotonn: 12.500 
Lyttekabler: 16, mask 8 km lengde 
Lugakapasitet: 69 
Framdrift: Diesel-elektrisk 
Hovedmotorer: 4 x Rolls-Royce Bergen B32:4=L8A 
Effekt: 3.840 kW - Totalt 15.360 kW (20.890 hk) 
Generatorer: 4 x Hyundai HSJ7 805-10P 
Propulsjon: 2 x Rolls Royce KaMeWa Ulstein CP 
Thrustere: Brunvoll tunnelhruster og Brunvoll nedsenkbar azimuth
Sprøytelakkering KOMMANDO: Brua på seismikkskipet Geo Coral med paneler og hendler med Rolls-Royce-design. Bergen Group

Sprøytelakkering

Einar Hareide er forundret over at skipsmotorprodusenter ikke gjør noen grep for å lage produkter med identitet og som gjør både produsenter og kunder stolte.

– Se på en Ferrari-motor. Det oser Ferrari-identitet og kvalitet. Det skal ikke mye til. Noen andre fargevalg, materialer og detaljer i spesielle utførelser, sier Hareide som undrer seg over at skipsmotorfabrikantene sprøytelakkerer hele motoren i en farge.

Kongsberg og Hareide fikk designpris for skipskontrollstolen K-Master i 2009 samt for hendel og kontrollpanel for Berg Propulsjon.

Samme år designet selskapet nye overbygg for hurtigbåter for Fjellstrand, Flying Cat 2010, et katamaranbåtkonsept på mellom 28 og 50 meter.