I fjor høst tok seks toneangivende aktører innen shipping og miljø initiativet til å danne Sustainable Shipping Initiative (SSI).
Like før nyttår kom ytterligere seks betydelige skipsindustriselskaper med I SSI.
Prosjektet har i første omgang planlagt å legge fram en rapport på et SSI-møte i mai der det skal skisseres en handlingsplan for å gjøre skipsfarten mer bærekraftig innen 2040.
Les også: Gjør hverandre miljøgode
Norsk islett
Kun ett rederi med norsk tilhørighet, Gearbulk, er med i gruppen på 10 shippinggiganter og to miljøforkjempere.
Gearbulk var til gjengjeld med blant de seks første initiativtakerne, sammen med Maersk Line, BP Shipping, Lloyd's Register, ABN AMRO, Forum for the Future og miljøorganisasjonen WWF.
Like før nyttår ble også Cargill, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Rio Tinto Marine, RSA, Tsakos Energy Navigation og Wärtsilä med i prosjektet.
Motor-engasjement
Det finnens Wärtsilä-motorer i hvert tredje skip og selskapet har service på så å si annethvert skip. Selskapet ser det derfor som naturlig å bli med i SSI-arbeidet.
– Bærekraftige løsninger er hjørnesteinen i vårt engasjement for skipsindustrien. Dette er et fremragende initiativ for å vise at shipping er den mest bærekraftige transportmetoden over lange avstander, sier konsernsjef Jaakko Eskola i Wärtsilä Power.
Les også: Pøser ut millioner på maritim FoU
DNV på gjerdet
Det Norske Veritas vurderer også å bli med på SSI, selv om konkurrenten Lloyd's Register er med.
– Det er mange ulike initiativ hvor målsettingen er å oppnå forbedringer og sikre en bærekraftig utvikling. DNV har selv initiert slike initiativ og vi vurderer deltakelse i andres tilsvarende. Også dette konkrete initiativet er noe som nettopp nå blir vurdert, og hvor DNV kan bli en aktør sammen med de som allerede er der, sier informasjonsdirektør Per Wiggo Richardsen i DNV.
Les også: Gjør skipene klimanøytrale
Handling
Direktør Jacob Sterling med ansvar for klima og miljøspørsmål i Maersk sa i fjor høst da SSI ble dannet at handlingsplanen skal bidra til å sikre en langsiktig framtid for en industri som står for tre prosent av verdens drivhusgasser.
– Klimaendring er en stor utfordring for oss all. Vi tror at shipping ikke bare er en del av et problem, men er en viktig del av løsningen. Vi håper SSI kan levere en handlingsplan med både tekniske og politiske løsninger for en CO2-lav industri, sa Sterling til nettstedet businessgreen.com.
Kartlegge
Rådgiver Sam Kimmins i non-profit-organisasjonen Forum for the Future, sier at forskningen SSI skal stå bak, vil kartlegge karbonfotavtrykket til shipping, miljøpåvirkning av skipsopphogging og økt piratvirksomhet.
– Målet er å se bak neste bølge av lovgivning og se hva shippingindustrien må gjøre fram mot 20 40 for å drive bærekraftig, sier Kimmins.
Skipsfarten: Grønn bølge
Eierlabyrinter
Han mener det må ryddes opp i eierstrukturer for skip. Et villnis av selskaper og labyrintisk oppbygging av skipseierskap kan være en hindring for miljøopprydding.
SSI ventet at CO2-avgift for skipsfart kunne bli tema under miljøtoppmøtet i Cancun i Mexico før nyttår.
Les også: Eksporterer miljøkompetanse
Eget forum for skip
Miljøvernminister Erik Solheim sa til Teknisk Ukeblad like etter hjemkomst fra Cancun at forhandlinger om miljøpålegg for shipping er trukket ut av toppmøteforhandlingene og gjøres i mer egnete internasjonale fora, blant annet FNs eget maritime organisasjon IMO.
– Det vil ikke dermed si at shipping slipper unna miljøpålegg, framholder Solheim.