HOLDT: Nederlandske soldater arresterer pirater i Adenbukat utenfor Somalia. (Bilde: Nato)

Piratene kan ikke stoppes med våpen

  • Industri

Pirater i Adenbukta:

Adenbukta har om lag 20.000 skipspasseringer i året. Ca fem prosent – dvs. 1000 norskkontrollerte skip.

Kapringer de siste årene:

  • 2008: 46
  • 2009: 52
  • 2010: 61 Antall pirater antas å ha tidoblet seg på tre-fire år, fra 200 til 2000. Kapringer skjer i stadig større geografiske områder, fra helt sør mot Madagaskar, helt nord til Oman og helt øst til indisk farvann.
  • Pr mars 2011 satt 800 sjøfolk i fangenskap og 31 skip var kapret.


Kampen mot pirater og skipskidnapping utenfor Somalia er i ferd med å gå inn i et voldelig spor de færreste liker.

– Bruk av væpnete vakter om bord kan åpenbart føre til en eskalering og bruk av kraftigere våpen, sier teknisk direktør Frithjof Bettum i Nordic American Tanker Shipping (NATS) til Teknisk Ukeblad.

Leverandører av skipsutstyr har jobbet med ulike ideer til passiv beskyttelse av skip. En gruppe ingeniører i Telemark har foreslått et elektrisk gjerde rundt skip, eller bruk av damp. Foreløpig har de ikke fått verken rederier eller leverandører til å bite på ideen.

Les også: Kan grille pirater

La på is

Miko Marine hadde et par produktideer de jobbet for noen måneder siden.

– Da den norske regjeringen i mars varslet at de ville si ja til bruk av væpnete vakter om bord, la vi planene på is, sier Nicolai Michelsen, daglig leder i Miko Marine.

I mars lanserte Ma-Tech Produksjon fra Telemark ideen om et elektrisk gjerde rundt skipssiden.

– Det har vært lite konkrete henvendelser fra rederier eller leverandører av skipsutstyr for konseptet, sier Thorleif Grimstvedt.

Norske sjøoffiserer: Vil ikke ha våpen mot pirater

BESKYTTELSE: Nordic American Tanker Shipping setter opp piggtrådgjerder når de seiler inn i Adenbukta.
BESKYTTELSE: Nordic American Tanker Shipping setter opp piggtrådgjerder når de seiler inn i Adenbukta. NATS

Redd eksplosjon

Ett av rederiene som har sett på ideen er Nordic American Tanker Shipping. Ettersom rederiet operer oljetankere, er det på grunn av eksplosjonsfare uaktuelt å bruke strømgjerde.

– Damp kan være mer aktuelt for oljetankere, gass- og kjemikalieskip for å hindre eksplosjonsfare, sier Bettum.

Han er veldig positiv til å prøve ikke-voldelige tiltak, og sier at skipene er utstyrt med piggtråd langs skutesidene.

Bettum liker det ikke, men slår samtidig fast at skremmeskudd hittil har hindret to kapringsforsøk av deres tankskip.

– Løsningene på piratproblemet må finnes på land. Inntil det skjer, har vi i samråd med mannskapet funnet det riktig å ha vakt med våpen om bord, sier Bettum.

RIFLE: Nordic American Tanker Shipping kjøper beskyttelse fra to britiske firmaer. Vakter med jaktrifler er med og avfyrer skremmeskudd på 500 meters avstand. De skal ikke skyte pirater, bare ødelegge motor og båt dersom de ikke lar seg skremme bort.
RIFLE: Nordic American Tanker Shipping kjøper beskyttelse fra to britiske firmaer. Vakter med jaktrifler er med og avfyrer skremmeskudd på 500 meters avstand. De skal ikke skyte pirater, bare ødelegge motor og båt dersom de ikke lar seg skremme bort. Maritime

Piggtråd og unnamanøvre

Rederiet har 15 oljetankere, hver på 150.000 tonn med over 300 passeringer gjennom Adenbukta i året. Skipene har høyt fribord og er ikke så enkle å borde for pirater.

Kapteinene følger anbefalte prosedyrer fra IMO som maks fart, unnamanøvrering og å legge om ruta dersom etterretningsopplysninger melder om pirater i området. Skipene har også et rom, citadell, de kan låse seg inn i.

– Så lenge det er mulig, prøves alle ikke-voldelige midler. Varselskudd i sjøen når piratene er på 500 meters avstand er avfyrt to ganger og dermed avverget videre forsøk, sier Bettum.

Det er kapteinen som bestemmer om det skal skytes. Vaktene har kun jaktrifler til disposisjon. De skal ikke skyte på piratene, kun i sjøen eller for å ødelegge motor, eventuelt skyte hull i båten.

Les også: Sender Orion mot pirater

IMO-skepsis

IMOs generalsekretær Efthimios Mitropoulos er svært lite glad for bevæpningen.

– Vi er negative til våpen om bord. Private vakter kan være en overgangsordning, sa Mitropoulos til TU under Nor-Shipping.

Les også:

Elektrisk gjerde rundt skipet skal stanse pirater. Forslaget er ikke ferdig utredet som konsept. For oljetankskip, gass- og kjemikalieskip er damp mer sannsynlig ettersom eksplosjonsfare hindrer brulk av strøm og annet som kan lage gnister.
STRØM OG VANN: Elektrisk gjerde rundt skipet skal stanse pirater. Forslaget er ikke ferdig utredet som konsept. For oljetankskip, gass- og kjemikalieskip er damp mer sannsynlig ettersom eksplosjonsfare hindrer bruk av strøm og annet som kan lage gnister. Ma-Tech