ØVELSE: Italienske soldater lander på helikopterdekket på et "kidnappet skip" under en øvelse i Middelhavet. Spanske soldater fikk avverget kapringen av Bow Saga 3. august i år. (Bilde: US Navy)
KAPRETI FJOR: Bow Asir ble kapret i mars 2009, og i augst i år opplever søsterskiept Bow Saga kaprinsgforsøk som nær lyktes. Det får rederiet til å søke bevæpning. (Bilde: NCC)

Vil ikke ha våpen mot pirater

  • Industri

Odfjell står temmelig alene i sitt ønske om å ha våpen og bevæpnete vakter på skip som seiler i piratutsatte områder.

– Det er galskap. Hvem skal bære det juridiske ansvar? Kapteinen har ansvar på et skip. Dersom noen blir drept i t angrep, er det nødverge eller er det drap? Dette forslaget liker vi ikke, sier direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund til Teknisk Ukeblad.

Søker tillatelse

Odfjell SE skriver i et brev til politimyndighetene i Hordaland og Singapore at det ønsker tillatelse til å plassere våpen på sine skip. Rederiet vil også ha lov til å bruke private bevæpnete vakter, skriver Bergens Tidende.

Sist det ble foreslått, gikk Norske myndigheter, Rederiforbundet og den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO kraftig ut og advarte mot bevæpning av sivile skip.

– Vi vurderer løpende alle tiltak som kan beskytte våre folk og våre skip mot den piratvirksomheten som pågår, sier kvalitetsleder Jan Didrik Lorentz i Odfjell SE til Bergens Tidende.

Unnamanøvre

Rederiforbundet og Sjøoffiserene setter sin lit til opplæring i å takle slike situasjoner og foreta unnvikende manøvre. Å ta opp kampen mot desperate pirater med våpen, anbefales ikke.

Bevæpning av sivile skip har forbundet ingen sans for.

– Det sier seg selv at våpen ikke har noe å gjøre om bord i sivile skip. Vi er sivilister og skal ikke håndtere våpen, sier Sande.

Odfjell ofre før

Odfjell har tidligere opplevd kapring tidligere. I mars i fjor ble kjemikalieskipet Bow Asir kapret utenfor Somalias kyst.

3. august i år ble Bow Saga forsøkt kapret utenfor Somalia. Kapringsforsøket ble avverget i siste liten av EUs Navfor-styrke.