Med den nye bestillingen har rederiet to forsyningsskip under bygging hos STX Europe.
Det nye skipet bygges med STX-designet PSV 09 LCD. Det skal leveres første kvartal 2012.
Oljesøl og is
Årets første PSV-kontrakt for STX Euorope kom også fra Simon Møkster. Det nye skipet utrustes for normal forsyningsskipsaktiviteter, men med isklasse.
I tillegg installeres spesielt avisingsutstyr for operasjoner under tøffe vinterforhold. Skipet klargjøres også for redningsaksjoner og oljeopprensking.
Ifølge STX bygge skipet etter Clean Design-krav og installerer NOx-renseanlegg. Skrogform og framdriftssystem er designet for lavt forbruk og gode sjøegenskaper.
Spesialutrustning:
- Oljeopprensking i henhold til de siste DNV og NOFO 2009 retningslinjer
- Nødtauing
- Redning av opptil 300 personer i henhold til Sjøfartsdirektoratets retningslinjer
- Rustet for arbeid i arktiske strøk
- Dynpos AUTR, dynamisk posisjonering
Tillit
Administrerende direktør for offshore- og spesialskip i STX Europe, Roy Reite, er svært glad for at Simon Møkster Rederi enda en gang viser STX Europe tillit.
– Med denne kontrakten har vi to forsyningsskip i bestilling for redereiet med levering i 2011 og 2012, sier Reite ifølge en pressemelding.
Les også: Første skipskontrakt for STX
Levert tidligere
Fra før har STX levert seks skip til Simon Møkster rederi, to ankerhåndterere, tre forsyningsskip og ett feltservice-skip.
Skroget bygges ved STX Europe i Romania og utrustet ved STX Europe Søviknes.