MILJØREDNING: Simon Møkster Rederi har bestilt en PSV 09 CD med spesialutrustning for oljeoppsamling og redningsoperasjoner. (Bilde: STX Europe)

Første skipskontrakt for STX

  • Industri

Plattform forsyningsskip

  • Design: STX PSV 09 CD
  • Lengde: 87,9 m
  • Bredde: 19 m

Spesialutstyr:

  • Oljeoppsamling i henhold til DNV- og NOFO-retningslinjer fra 2009
  • Tauing i nødstilfeller – trekkraft på 65 tonn (bollard pull)
  • Redningsmulighet for opp til 300 personer i henhold til Sjøfartsdirektoratets retningslinjer

Rederiet Simon Møkster har bestilt et forsyningsskip av STX Europe.

Verftsgruppen har ikke bestemt hvilket verft i Norge som skal utruste skipet. Skroget skal bygges i Romania og taues til enten Langsten, Aukra, Brattvaag eller Søviknes for utrustning.

Ringvirkninger

Skipsordren er viktig for flere norske bedrifter som leverer utstyr til skip, opplyser STX Europe.

Forsyningsskipet blir bygget med STX PSV 09 CD design, som ifølge STX Europe er med nytt skrog som redusere drivstofforbruk. Andre spesifikasjoner er også etter DNVs Clean Design-kriterier.

Godt forhold

Simon Møkster har bestilt skipet med utrustning for oljeoppsamling, nødtauing og redningsmulighet for 300 personer.

– Vi ser fram til et fortsatt godt samarbeid med Simon Møkster rederi. Dette er en viktig kontrakt for den maritime industrien i Norge, sier Roy Reite, direktør for STX Europes forretningsområde Offshore- og spesialskip.

Dette blir det sjette skipet Simon Møkster får levert fra STX Europe i løpet av noen få år.

Tærer på reserver

Skipet skal leveres i fjerde kvartal 2011. Kontraktssummen er ikke oppgitt.

STX Europe tærer på ordreserven, men har fortsatt 40 skip under bygging eller til levering de neste par årene.