Direktør Ulf Tudem i Effect Ships International (ESI) med taket fullt av modellskrog som er testet i Sverige. Selskapet har patent på Air Cushion Vessel. Stena var en av mange potensielle partnere som fikk utførlig informasjon om teknologien i 2002 og de påfølgende tida. I 2008 søker Stena selv om patent på så å si samme teknikk. Glemt er Non Disclosure-avtalen de undertegnet i november 2002 med ESI. (Bilde: Tore Stensvold)
SKUFFET: Direktør Ulf Tudem i Surface Effect Ships International (SESI) med non disclosure-avtalen Stena Rederi undertegnet i november 2008. Selskapet har patent på Air Cushion Vessel. Stena var en av mange potensielle partnere som fikk utførlig informasjon om teknologien i 2002 og den påfølgende tida. I 2008 søker Stena selv om patent på så å si samme teknikk. Glemt er Non Disclosure-avtalen de undertegnet i november 2002 med SESI. (Bilde: Tore Stensvold)

Lurt av Stena

  • Industri

Skrog med luftpute

  • I 2001 ble ESIs datterselskap SES Europe med i et FoU-program i EU, EFFSES, for utvikling av skipsteknologi.
  • ESI søkte i februar 2001 om patent på "Air Lifted Vessels", sener kalt Air Cushion Vessels og nå Air Supported Vessels (ASV).
  • Patent i 70 land, ikke begrenset til noen skrogtyper eller skipsstørrelser.
  • Begynte i 2002 å bruke Non Disclosure-avtaler og inviterer selskaper til å samarbeid og bidrag. Stena Rederi var blant dem.

Les mer om Stena Airmax her.

SANDEFJORD: Med brask og bram annonserte shippingkonsernet Stena i fjor at de jobbet med utvikling av en ny skipstype med luft under deler av skroget. I mars i år ble en modellbåt satt på vannet for å teste teknikken. Stena Rederi sendte i 2008 inn patentsøknad på det de utad kaller Stena Airmax.

Svart på hvitt

Problemet er at det allerede finnes patent på teknikken, Det er norsk og fra våren 2002. Nok et problem er at to toppsjefer i Stena Rederi i november 2002 undertegnet en "non disclosure and confidentiality agreement" med Effect Ships International (ESI). Trygg på at rederiet var interessert i å vurdere bruk av teknologien og eventuelt samarbeid, tok direktør Ulf Tudem med seg svenskene til tanktesting hos SSPA i Göteborg.

I månedene etter fikk Stena Rederi et solid innblikk i teknikken med luftpute under skipsskrog for å minske motstanden og dermed drivstofforbruk. Kontakten med Stena ble opprettholdt mens ESI jobbet videre med teknikken og modelltesting i den anerkjente modellaben og tanken hos SSPA. ESI hadde allerede fått innvilget patent i store deler av verden på teknikken som da ble kalt "Air Cushion vessel".

Les også: Avviser patentbrudd

Viste toppsjefene

Høsten 2005 presenterte Ulf Tudem enkeltskrogskip med luftputer. Stena ble samtidig invitert med på eiersiden i ESI. Spørsmålet ble tatt opp på øverste nivå i Stena-konsernet. Men 3. desember 2005 får Tudem en e-post med beskjed om at spørsmålet har vært diskutert med toppsjef Dan Sten Olsson, med følgende konklusjon: "Dette ligger utenfor våre satsingsområder." Mindre enn tre år etter leverer Stena rederi inn patentsøknad til det svenske patentstyret.

Direktør Ulf Tudem i Surface Effect Ships International (SESI) med taket fullt av modellskrog som er testet i Sverige. Selskapet har patent på Air Cushion Vessel. Stena var en av mange potensielle partnere som fikk utførlig informasjon om teknologien i 2002 og de påfølgende tida. I 2008 søker Stena selv om patent på så å si samme teknikk. Glemt er Non Disclosure-avtalen de undertegnet i november 2002 med SESI.
Høsten 2005 presenterte Ulf Tudem enkeltskrogskip med luftputer. Stena ble samtidig invitert med på eiersiden i ESI. Spørsmålet ble tatt opp på øverste nivå i Stena-konsernet. Men 3. desember 2005 får Tudem en e-post med beskjed om at spørsmålet har vært diskutert med toppsjef Dan Sten Olsson, med følgende konklusjon: Tore Stensvold





Patentprotest

Først i april i år fikk Ulf Tudem innblikk i patentsøknaden til Stena Rederi. Da var det gått 18 måneder siden Stena leverte søknaden. Hoderystende ble han sittende med gul tusj og blyant og streke og kommentere. En formell og godt dokumentert protest mot patentsøknaden ble sendt inn i juni i år av ESI. Også et annet selskap skal ha protestert.

Teknisk Ukeblad har lest både avtalen om hemmelighold, det amerikanske patentet til SESI samt patentsøknaden til Stena. Det kan se ut til at Tudem og SESI har god grunn til å føle seg lurt og ført bak lyset.

Les også: Tester tankskip på luftpute

– Må holde avtaler

Tudem holder seg til diplomatiske vendinger, men er tydelig i budskapet.

– Har man skrevet under en non-disclosure-avtale, gjør man det med en intensjon om et mulig samarbeid eller at man er svært interessert i teknologien og utviklingen. Man må ikke misbruke den informasjonen som er gitt, sier Tudem.

Han har sendt brev til Stena og invitert til samarbeid og dialog. Foreløpig har ikke det ført fram. Dialogen går nå mellom jurister. Neste skritt kan bli rettslig.





David mot Goliat

– Vi har to advokater i vårt styre som vurderer hvordan vi skal gå fram. Vi holder fortsatt døra åpen og håper å unngå en 10 års lang kamp og rettssak. Vi håper på en løsning til vårt felles beste, sier Tudem. Han er ikke så glad for at Teknisk Ukeblad skriver om saken.

– Jeg hadde håpet å kunne fortelle en gladnyhet om samarbeid med Stena, men det ser ikke ut til å bli med det første, sier Tudem oppgitt.