SJEFSAVGJØRELSER: Toppsjef i Stena-konsernet, Ole Sten Olsson (t.v) og administrerende direktør i Stena Bulk, Ulf G. Ryder under sjøsetting av Airmax-modell i våres. Olsson sa i 2005 at luftputeteknikk ikke var satsingsområde for Stena. (Bilde: Stena/Dan Ljungsvik)

Avviser patentbrudd

  • Industri

Henrik Nordhammar undertegnet 6. november 2002 den ene av to "Non disclosure-avtaler" (NDA) som eksisterer mellom SESI og Stena. I dag er Nordhammar prosjektleder i Stena Teknik og følger opp nybygg og utviklingsprosjekter.

Han mener at avtalen fra 2002 gjaldt katamaraner, mens Stena nå jobber med enkeltskrog.

Bakgrunn:

Forskjellige typer

– Tudem og SESI retter seg inn på hurtigbåtmarkedet, katamaraner, mens vi ser på saktegående enkeltskrogskip, sier Nordhammar. Han vil ikke uttale seg om konflikten, og henviser til Contract manager Stefan Lindquist i Stena Teknik.

Lindquist kan ikke se at Stena skal ha gjort noe galt, verken i forhold til NDA-en eller patentene til SESI.

– Vi har fått en masse brev og henvendelser, både fra Tudem og advokater. Det er masse ord, men vi har ikke fått konkret påvist hva vi skal ha gjort feil, sier Lindquist til Teknisk Ukeblad.

Les også: Tester tankskip på luftpute

Ikke sett patent

Han har lest NDA-en fra 2002, men ikke sett patentet til SESI.

– Jeg forholder meg til den informasjonen jeg får fra våre skipsbyggere, og de har lest patentene. De mener at vi ikke har krenket patentene, sier han.

Ifølge Lindquist er Stena åpne for en minnelig løsning, men misliker at Tudem kjører sak i pressen i stedet for i møter.