OLJE OG GASS

Krever 3,2 milliarder etter påståtte feil i ingeniørarbeid

På Statoils nye rigger.

Songa Endurance forlot fredag Las Palmas og vil ankomme Fensfjorden tidlig første uke i desember.
Songa Endurance forlot fredag Las Palmas og vil ankomme Fensfjorden tidlig første uke i desember. Bilde: Songa Offshore
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
23. nov. 2015 - 09:32

Det sørkoreanske verftet Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) krever til sammen 3,2 milliarder kroner fra riggselskapet Songa Offshore.

Verftet mener feil og mangler i designdokumentene har ført til kostnadsoverskridelser og ekstra arbeid på Cat D-riggene Songa Endurance og Songa Equinox.

Riggselskapet Songa Offshore varsler i en børsmelding i dag at de vurderer et motkrav «av betydelig størrelse» mot Daewoo.

Les også: Dette feltet er en av de viktigste grunnene til at oljeprisen stuper

– Mangler i FEED-pakken

Tirsdag i forrige uke ble det kjent at DSME krever 1,7 milliarder kroner fra Songa Offshore for riggen Songa Equinox. Fredag mottok riggselskapet et nytt krav på nær 1,5 milliarder kroner.

De påståtte feilene og manglene er i den såkalte FEED-pakken (Front End Engineering Design), altså forprosjekteringen av riggene.

Svensk design

Songa Equinox og Songa Endurance er begge såkalte Cat D-rigger som er bygget for at de skal brukes av Statoil.

Cat D-riggene er designet av GVA i Gøteborg.  Designet er utviklet sammen med Statoil som operatør og flere industripartnere, og er ifølge GVA basert på det såkalte GVA7500-designet.

Statoil opplyser at GVA gjorde FEED på skrog, mens National Oilwell Varco og Aker MH gjorde hver sin FEED på topsiden.

Svenske GVA er heleid av det store, amerikanske leverandørselskapet KBR.

– DSME er ansvarlig

Songa Offshore avviser kravet. De «er av den oppfatning at DSME er ansvarlig for alle forsinkelser og kostnader under 'turn-key'-byggekontrakten», ifølge meldingen.

Selskapet viser til at juridiske betenkninger er innhentet fra svært anerkjente advokatfirmaer i Storbritannia og Norge. «Alle de juridiske betenkingene bekrefter selskapets posisjon», heter det i meldingen.

– Har ingen ytterligere kommentarer til dagens meldinger, skriver Songa-sjef Bjørn Iversen i en epost til Teknisk Ukeblad.

Songa har iverksatt full juridisk gjennomgang av Cat D-prosjektet for å finne bevis for at Daewoo har brutt kontrakten i forbindelse med prosjektering og bygging av de fire Cat D-riggene, heter det i en annen melding.

I sommer ble Songa Equinox slept fra Sør-Korea til Norge. Riggen ligger nå i Fensfjorden utenfor Mongstad, der den testes før den skal ut på Troll-feltet.
I sommer ble Songa Equinox slept fra Sør-Korea til Norge. Riggen ligger nå i Fensfjorden utenfor Mongstad, der den testes før den skal ut på Troll-feltet.

Snart i Norge

Songa Endurance forlot Las Palmas nå på fredag og vil ankomme Fensfjorden tidlig første uke i desember, opplyser Songa Offshore. Selskapet forventer å være på kontrakt rundt nyttår.

I sommer ble Songa Equinox slept fra Sør-Korea til Norge. Riggen ligger nå i Fensfjorden utenfor Mongstad, der den testes før den skal ut på Troll-feltet.

Da Songa fikk kontrakten med Statoil i 2011, ble prisen på Cat D-riggene oppgitt til å være 565 millioner dollar per rigg, 4,9 milliarder kroner med dagens kurs.

BI-professor: BI-professor: – Oljebransjen er fremdeles en vinnerbransje. Det skjønner de ikke i Oslo  

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.