AVBESTILLER: GC Riber Shipping og partner kansellerer to PSV-skip av typen MT 6009 MkII. Skipene er på 74,87m og dwt på ca. 3.100. De er under bygging ved Batamec Shipyard i Indonesia. (Bilde: GC Rieber Shipping)

Kansellerer sitt andre skip

  • Industri

De to partnerne bestilte via sitt felles selskap Polar Marine II Pte. Ltd. i fjor fire plattformforsyningsskip (PSV) ved et indonesisk verft.

De to første er over et halvt år forsinket. Dermed har Polar Marine II benyttet anledningen til å kansellere kontraktene. GC Rieber eier 51 prosent av Polar Marine II.

– Skipene er over seks måneder forsinket, og i henhold til kontrakten kan vi kansellere, sier administrerende direktør Sven Rong til Teknisk Ukeblad.

Tilbakebetaling

Ifølge en børsmelding har imidlertid verftet Batamec Shipyard bestridt begge kanselleringene. Sakene går til voldgift.

Polar Marine II har imidlertid fått tilbake forskuddet på 20 prosent, som er dekket av tilbakebetalingsgaranti.

– Opprinnelig kontrakt var på 1,2 milliarder kroner, men med ulik pris for skipene, sier Rong.

Han er blitt mer skeptisk til å bygge ved et nytt og uerfarent verft.

Norge neste gang?

– Vi vet ikke de direkte årsakene til forsinkelsene, det skjer jo her i Norge også, men vi blir nok mer forsiktige med slike verft framover, sier Rong.

Norsk Industri har vært skeptiske til nyetablering av en rekke verft i Asia som lover billige skip. GC Rieber har erfart at det ikke er så lett bestille fra slike.

– Verftene oppdager vel at det ikke bare er å sveise sammen litt stål for å bygge slike skip, sier Rong, og håper at norske verft kan tilby bygging til de rette betingelser ved neste anledning.

Feil skipstype

GC Rieber fikk i tredje kvartal 2009 et tap på grunn av bruk av feil type skip til havbunnsprøver.

– Det var ikke markedsmessige forhold som førte til det negative resultatet, men vi hadde rett og slett feil type skip – en gammel og billig PSV, til oppdrag i selskapet Bluestone Offshore, opplyser Rong.

GC Rieber har "tatt grep" og restrukturerer selskapet.

– Vi tar tapet nå og rydder opp, sier Rong. Han sier at markedet er bra og med gode marginer og at de setter inn et nytt skip.

Fornyer flåten

Resultat etter skatt ble dermed -16,1 millioner kroner mot et overskudd på 27,6 millioner kroner i fjor.

Resultatet skyldes i hovedsak nedskrivninger i forbindelse med restrukturering i det tilknyttete selskapet Bluestone Offshore, som ga et tap på -33,7 millioner kroner, opplyses det i en pressemelding.

Ifølge samme melding har selskapet benyttet et generelt svakt marked til flåtefornyelse til svært attraktive priser.

I høst inngikk GC Rieber Shipping en avtale med Sea4 om kjøp av to CSV/IMR skip under bygging. Kjøpet er en del av en flåtefornyelse og medfører en total investering på ca. 800 millioner kroner.

Les også: Kjøper nybygg

– Skipene er avanserte og multifunksjonelle og prisen var svært attraktiv, med en investeringskostnad på ca. to tredeler av sammenlignbare skip, sier Rong.