På ROT: GC Rieber Shipping overtar de to nybyggene fra norske Sea4. ROV/Konstruksjonsskipene er designet av Skipsteknisk med betegnelsen ST-254L CD. (Bilde: Skipsteknisk)

Kjøper nybygg

  • Industri

Skkipene

  • Design: Skipsteknisk
  • Betegnelse: ST-254L CD ROV/konstruksjonsskip
  • Bredde: 110,6 m
  • Bredde: 87,8 m
  • Dypgang: 7,6 m
  • Dødvekt: 5700 tonn
  • Dekksareal:960 m2


Motor/framdrift:

  • Diesel-elektrisk
  • 6x1710 ekW MAN dieselgeneratorer
  • 1x1200 ekW Cummins dieselgenerator
  • To Voith Schneider-propeller
  • 2 Tunnelthrustere i baug
  • 1 Azimuth propell i baug


Utstyr:

  • ROV-hangar
  • Bølgekomepastorkran 150 tonn
  • To brønner (moonpols)- en hovedbrønn og en for ROV-operasjoner
  • Helikopterdekk

Bergensrederiet GC Rieber plukker to skip mens de er under bygging på beddingen i Spania.

Selskapet utvider flåten av spesialskip med inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsskip (IMR) av Skipsteknisk ST-254L CD design.

Spanskbygde

Skipene ble opprinnelig bestilt av Sea4 I Shipping Ltd. og Sea 4 II Shipping Ltd ved Freire Shipyard i Spania. Skipene skal etter planen leveres i andre halvår 2010 og første halvår 2011. Opprinnelig plan tilsa levering av begge skip i 2010, men blant annet på grunn av arbeidskonflikter i Spania, er levering endret.

GC Rieber Shipping mener prisen på 800 millioner kroner er svært gunstig. Kontraheringsprisen i 2007 var 52 millioner euro pr. skip, til sammen ca. 900 millioner kroner etter dagens kurs.

Fordelaktig pris

– Kjøpet gir oss to avanserte og moderne IMR-skip. Kjøpet utgjør en del av vårt program for flåtefornyelse. Prisnivået skal gi oss en konkurransefordel, sier Sven Rong, administrerende direktør i GC Rieber Shipping.

Skipene har en lengde på 110,6 meter og er 20 meter brede. Hvert skip er utstyrt med en 150 tonns offshorekran med aktiv bølgekompensering (AHC-kran). Skipene har sengeplasser til 120 personer og et dekksareal på 1000 m2.

Sea4 valgte Voith Schneider Propellers (VSP) som hovedframdriftssystem på grunn av gode manøvreringsegenskaper.

Miljøklasse

Skipene tilfredsstiller miljøklassen Clean Design til DNV og bygges etter IMO SPS 2008-regler.

GC Rieber vil føye de nye skipene til flerbruks spesialskip, og ser blant annet mulighet for å benytte skipene til å tilføre mer kapasitet til Technocean, datterselskapet som er spesialister på subseaoperasjoner.

Norsk bestiller

Opprinnelig bestiller, Sea4, ble etablert så sent som i 2007 med mål om å bli en viktig aktør innen drift av nye, moderne offshore spesialfartøy. Selskapet er nært knyttet til Grimstad-rederiet Bergshav, som har aksjemajoriteten, ifølge selskapets nettsider. Selskapets flåte skulle i første omgang bestå av de to skipene.