T2

Her kommer den nye generasjonen snøfresere

Mer robuste, økt kapasitet.

15. feb. 2014 - 12:26

Prinsippet for snøfresere har stort sett vært det samme i svært mange år.

De aller enkleste er såkalte ett-trinns fresere som både freser og kaster med den samme skovlen.

Adskillig mer fres på sakene blir det med totrinns fresere. En spiralformet valse i fronten mater inn snøen til en separat hurtiggående vifte som kaster vinternedbøren ut og til siden.

GUIDE: Slik velger du rett snøfreser

Tre trinn

Men nå kommer tretrinnsfreseren. Her er hele frontmekanismen bygget om, og nå er det noe som ser ut som et par propeller i fronten av fresehuset.

En innmaterskovl drar snøen rett inn i utkasteren. Den går saktere enn den tradisjonelle valsen og får vesentlig bedre tak på snøen.

Også skare og tung snø, som kan by totrinnsfresere på utfordringer, går så det griner.

Den gamle valsen, som vi kjenner fra totrinnsmodeller er nå delt i to og finnes på hver side av innmaterskovlen.

Poenget med dem er at de mater snø inn i skovlen slik at den kan trekke snøen inn til utkasterviften.

Innmaterskovlen drives av en aksel i fartsretningen via en girboks som reduserer hastigheten. I girboksen er det også vinkeldrev forbundet med aksler som driver valsene på hver side. Se den i drift.

Nytt dekksystem: Piggene kommer ut når du bremser

Mer effektiv

I forhold til en tilsvarende stor totrinnsmekanisme har tretrinnsmekanismen rundt 25 prosent større kapasitet og er tilsvarende mye raskere.

Den økte ytelsen gjør at den har fått tykkere gods i fresehuset og tåler tøffere belastning. Den kaster snøen opptil 18 meter unna.

Den nye freseren har de samme mekanismene for «nødstopp» som andre fresere. Skulle den trekke inn en stor stein, eller en hard isklump, er det brekkboltene som sørger for at resten av mekanismen ikke skades.

Les også: Denne snøen skal brukes neste vinter

Koster mer

En slik nyvinning koster naturlig nok mer. En 76 cm totrinnsfreser koster 18.990 kroner. Tretrinnsfresen koster tre tusen mer, men da får man også fjernstyring av utkasterhuset, fingertippstyring og varme i håndtaket med på kjøpet i tillegg til en kraftigere motor.

Mer ytelse krever flere hester.

Cub Cadet 526 HD SWE har en motor på 420 kubikkcentimeter slagvolum, mens totrinnsfresen har en på 357 kubikkcentimeter. De som har vanskelige forhold kan også få de med beltedrift.

— Med et helt nytt produkt som dette har vi ikke fått noen tilbakemeldinger om problemer fra forhandleren. Det er litt uvanlig. Vi hadde forventet noen barnesykdommer i et produkt som har så stor kapasitet i forhold størrelsen, sier produktsjef for snøfresere hos importøren Ole Chr. Bye AS i Rakkestad, Bjørnar Teig.

Tretrinns: Cub Cadet 526 HD SWE er bygget opp med et nytt prinsipp der en mekansime i sentrum trekker snåen mye mer effektivt inn i utkasterhuset.
— Med et helt nytt produkt som dette har vi ikke fått noen tilbakemeldinger om problemer fra forhandleren. Det er litt uvanlig. Vi hadde forventet noen barnesykdommer i et produkt som har så stor kapasitet i forhold størrelsen, sier produktsjef for snøfresere hos importøren Ole Chr. Bye AS i Rakkestad, Bjørnar Teig.Tretrinns: Cub Cadet 526 HD SWE er bygget opp med et nytt prinsipp der en mekansime i sentrum trekker snåen mye mer effektivt inn i utkasterhuset. Cub Cadet

Les også:

Verdens største snøsmelter redder svenskene fra togkaos  

Dette skal få slutt på glatte veier

Verdens største snøfreser  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.